Περισσότερους από 158.000 φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους, έρευνες και διασταυρώσεις, σκοπεύει να πραγματοποιήσει το 2021 η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ)
Σε ό,τι αφορά τους οφειλέτες της Εφορίας θα εφαρμοστούν αυτοματοποιημένες διαδικασίες ενημέρωσης τους ενώ για την πληρωμή των φόρων σύντομα θα γίνονται αποδεκτές και οι κάρτες εξωτερικού. Το σχέδιο της ΑΑΔΕ για εφέτος περιλαμβάνει επίσης τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με το Taxis και τη λειτουργία του MyData, με τα ηλεκτρονικά βιβλία τα οποία γίνονται υποχρεωτικά από την 1η Ιουλίου 2021.
Ενδεικτική για τους στόχους της ΑΑΔΕ για το 2021 είναι η έκθεση απολογισμού πεπραγμένων της για το 2020 την οποία παρέδωσε χθες ο Διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής στον πρόεδρο της Βουλής.
Η ΑΑΔΕ, στοχεύει εφέτος στην είσπραξη φόρων ύψους 49,685 δισ. ευρώ και τουλάχιστον 2,1 δισ. ευρώ από παλαιές ληξιπρόθεσμες οφειλές και 1,3 δισ. ευρώ από διασταυρώσεις.
Παράλληλα ετοιμάζει νέες ψηφιακές υπηρεσίες για πολίτες και επιχειρήσεις
Ειδικότερα, το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ για το 2021 περιλαμβάνει:
– Εισπράξεις τουλάχιστον 2,1 δισ. ευρώ έναντι του παλαιού ληξιπρόθεσμου χρέους της Φορολογικής Διοίκησης.
– Υλοποίηση Αυτοματοποιημένου συστήματος ενημέρωσης οφειλετών για τήρηση ρυθμίσεων.
– Προσαρμογή Πληροφοριακών Συστημάτων της ΑΑΔΕ, TΑXIS, TAXIΣNET, ICISNET, ELENXIS και διασύνδεση με το νέο πληροφοριακό σύστημα αυτοματοποίησης της είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών (EISPRAXIS).
– Ολοκλήρωση τουλάχιστον 23.000 φορολογικών ελέγχων από τις Ελεγκτικές Υπηρεσίες.
– Συνολική βεβαίωση από διενεργηθέντες ελέγχους και διασταυρώσεις εντός του έτους 2021 1,3 δισ. ευρώ, εξαιρουμένων των αυτοτελών φορολογικών προστίμων.
– Διενέργεια από τις ΥΕΔΔΕ τουλάχιστον 800 υποθέσεων ερευνών.
– Έκδοση 15.000 πράξεων διοικητικού ή εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου κατόπιν διενέργειας ηλεκτρονικών διασταυρώσεων.
– Διενέργεια διασταυρώσεων για εντοπισμό αδήλωτων εισοδημάτων.
– Διενέργεια 46.720 μερικών επιτόπιων ελέγχων από ΔΟΥ και ΥΕΔΔΕ.
– Ολοκλήρωση λειτουργίας myDATΑ
– Υποστήριξη της ηλεκτρονικής τιμολόγησης
– Διασύνδεση Ταμειακών με ΑΑΔΕ
– Διενέργεια τουλάχιστον 44.000 ελέγχων δίωξης από τα Τελωνεία και 22.000 ελέγχων δίωξης από τις ΚΟΕ.
– Διενέργεια 12.400 εκ των υστέρων ελέγχων από τα Τελωνεία και τις ΕΛΥΤ.
– Διενέργεια τουλάχιστον 9.000 τελωνειακών ελέγχων με τη χρήση αυτοκινούμενων συστημάτων ελέγχου X-RAY.
– Αναβάθμιση κριτηρίων του Τελωνειακού Risk Analysis.
Παράλληλα δρομολογούνται νέες ψηφιακές υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση των φορολογούμενων όπως:
– Ψηφιοποίηση δηλώσεων φορολογίας Κεφαλαίου.
– Ψηφιοποίηση Μητρώου.
– Ανάπτυξη διαδικτυακής Υπηρεσίας (Webservice) με πιστωτικά Ιδρύματα για περιορισμό υπερεισπράξεων.
– Πίστωση των κεντρικών επιστροφών Φόρου Εισοδήματος Νομικών Προσώπων που είναι ενήμερα χωρίς αίτηση.
– Διαδικασίες και ενέργειες για την αποδοχή καρτών εξωτερικού στις πληρωμές φορολογικών και τελωνειακών υποχρεώσεων.
– Ψηφιακή Σφράγιση και Αποσφράγιση Οχημάτων άλλων χωρών.
Η ΑΑΔΕ σχεδιάζει επίσης νέα εργαλεία επικοινωνίας με τους φορολογούμενους με την ανάπτυξη εφαρμογής (application) κινητών συσκευών για πρόσβαση σε υπηρεσίες της αλλά και την ολοκλήρωση της ανάπτυξης στο περιβάλλον του ELENXIS των παρακάτω φορολογιών:
– Περιβαλλοντικό τέλος πλαστικής σακούλας
– Ετήσιο τέλος χώρου καπνιζόντων
– Τέλος συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας
– Τέλος συνδρομητικής τηλεόρασης
– Φόρος διαμονής σε ξενοδοχεία/ ενοικιαζόμενα δωμάτια.
Τη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και την Αίθουσα Επιχειρήσεων της ΑΑΔΕ στο Μοσχάτο επισκέφθηκε σήμερα ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, μαζί με τον αρμόδιο Υφυπουργό, Χάρη Θεοχάρη, και τον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Γιώργο Πιτσιλή.
Στις εγκαταστάσεις της Γενικής Διεύθυνσης τέθηκε σε λειτουργία πριν από λίγο διάστημα η Αίθουσα Επιχειρήσεων της ΑΑΔΕ, η οποία παρέχει τη δυνατότητα συντονισμού και παρακολούθησης, σε πραγματικό χρόνο, των ελέγχων που διενεργούνται από υπαλλήλους της ΑΑΔΕ σε καταστήματα, τελωνεία, πλοία, χώρους ιδιαίτερου ενδιαφέροντος κ.λπ.
Το «ψηφιακό μάτι» της ΑΑΔΕ επιτρέπει την απευθείας μετάδοση πληροφοριών (με φωτογραφίες και video) από τα σημεία που ελέγχονται π.χ. για μη έκδοση αποδείξεων, λαθρεμπόριο, παρεμπόριο και κάθε άλλη φορολογική ή τελωνειακή παράβαση. Παράλληλα, όλα τα σημεία ελέγχου αποτυπώνονται σε ψηφιακό χάρτη προκειμένου οι υπηρεσιακοί της ΑΑΔΕ να έχουν πλήρη εικόνα τόσο του αριθμού όσο και της έκτασης των ελέγχων ανά περιοχή, αλλά και για ολόκληρη την επικράτεια. Από την Αίθουσα Επιχειρήσεων εκδίδονται καθημερινά στατιστικά στοιχεία, που χρησιμεύουν στην υλοποίηση πιο στοχευμένων ελέγχων. Ταυτόχρονα, μέσω της Αίθουσας Επιχειρήσεων επιτυγχάνεται καλύτερος συντονισμός και καλύτερη διασπορά δυνάμεων της ΑΑΔΕ στα σημεία ελέγχου.
Η νέα αυτή ψηφιακή υποδομή θα φτάσει στην πλήρη λειτουργία της το φθινόπωρο, απασχολώντας πάνω από 100 υπαλλήλους και θα έχει σταδιακά τη δυνατότητα σύνδεσης με 300 ελεγκτές ταυτόχρονα. Τέλος, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών συμμετείχε σε σύσκεψη με τον αρμόδιο υφυπουργό, τον Διοικητή της ΑΑΔΕ και τους Γενικούς Διευθυντές, όπου του παρουσιάστηκαν το σχέδιο της Αρχής για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και οι ψηφιακές δράσεις, που έχουν προγραμματιστεί έως το τέλος του έτους.
Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Η φορολογική δικαιοσύνη και η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής είναι βασική προτεραιότητα της Κυβέρνησης. Και θα προχωρήσουμε άμεσα σε σχετικές νομοθετικές πρωτοβουλίες. Η ΑΑΔΕ παίζει πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτή την κατεύθυνση. Έχει κάνει ήδη σημαντικά βήματα και θα κάνει και άλλα. Και προς αυτήν την κατεύθυνση, τόσο την Κυβέρνηση όσο και την ΑΑΔΕ, θα μας βοηθήσουν τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία. Θα τα αξιοποιήσουμε. Έτσι και αλλιώς, έχουμε υποχρέωση να το κάνουμε και λόγω του Ταμείου Ανάκαμψης. Επομένως, ακόμα μια φορά θέλω να στείλω το μήνυμα ότι το «αυτοκίνητο» της Κυβέρνησης σε αυτό το θέμα δεν έχει όπισθεν. Θα προχωρήσουμε μπροστά! Το οφείλουμε στους Έλληνες πολίτες, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων πληρώνει κανονικά τους φόρους που τους αναλογούν».
Ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης, δήλωσε: «Ως Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αλλά και ως Έλληνες φορολογούμενοι, περιμένουμε πολλά από την ΑΑΔΕ. Οι οικονομικές και φορολογικές παραβάσεις ζημιώνουν το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, διότι τα διαφυγόντα έσοδα είναι κονδύλια που δεν επενδύονται σε υποδομές, σε καλύτερα νοσοκομεία, σε περισσότερα σχολεία, σε πιο ασφαλείς δρόμους. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η ΑΑΔΕ έχει να επιδείξει πολλές και σημαντικές επιτυχίες. Γι’ αυτό και είμαστε σήμερα εδώ προκειμένου να υπογραμμίσουμε ότι το Υπουργείο παρακολουθεί και στηρίζει τις προσπάθειες των στελεχών της. Με στόχο, η ήδη καλή δουλειά που γίνεται, να ενταθεί και να αποφέρει ακόμη καλύτερα αποτελέσματα στο άμεσο μέλλον».
Ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής, δήλωσε: «Η μάχη κατά της φοροδιαφυγής είναι καθημερινή και δεν σταματά ποτέ. Για τον σκοπό αυτό, ενισχύουμε διαρκώς το οπλοστάσιό μας, με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα και επικαιροποιούμε τις τεχνικές μας. Η αίθουσα επιχειρήσεων αποτελεί ένα διεθνώς πρωτοποριακό εργαλείο, το οποίο μας δίνει τη δυνατότητα να οργανώνουμε, να συντονίζουμε και να παρακολουθούμε τους ελέγχους στο πεδίο σε πραγματικό χρόνο. Προσθέτουμε ένα ακόμα όπλο στη φαρέτρα μας, με σκοπό να επιτύχουμε αμεσότερα αποτελέσματα, πάντα με γνώμονα την ενίσχυση των κανόνων υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά και την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος».
Δικαίωμα υποβολής ένστασης έως τις 28 Ιουλίου, έχουν οι φορολογούμενοι που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και δικαιούνται απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος για το φορολογικό έτος 2022, λόγω αύξησης των θέσεων εργασίας, εάν έως την μεθεπόμενη Παρασκευή 7 Ιουλίου, δεν λάβουν σχετικό email, από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπηρεσιακών υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, η οποία υπεγράφη και δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ σε εφαρμογή σχετικής διάταξης νόμου, ορίζει όλες τις λεπτομέρειες σχετικά με το θέμα.
Αναφέρει ότι, ειδικά για το φορολογικό έτος 2022, η ΑΑΔΕ ενημερώνει με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τις επιχειρήσεις με φορολογικό έτος που λήγει έως τις 31.1.2023, οι οποίες πληρούν την προϋπόθεση για την αύξηση των θέσεων εργασίας, μέχρι τις 7 Ιουλίου 2023. Οι επιχειρήσεις που δεν λαμβάνουν το ηλεκτρονικό μήνυμα, λόγω μη διακρίβωσης της πλήρωσης των προϋποθέσεων, δικαιούνται να υποβάλλουν ένσταση μέχρι τις 28 Ιουλίου 2023.
Η ένσταση υποβάλλεται με τη συμπλήρωση σχετικού εντύπου εντός του περιβάλλοντος του Πληροφοριακού Συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ». Οι ενστάσεις εξετάζονται από Επιτροπή, που θα συσταθεί από τον Γενικό Γραμματέα Εργασιακών Σχέσεων.
Προκειμένου να μην απορριφθεί ως «απαράδεκτη» η ένσταση, οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να συνυποβάλλουν με το έντυπο, σε ηλεκτρονική μορφή, όλα τα απαραίτητα κατά περίπτωση δικαιολογητικά και στοιχεία για την τεκμηρίωση της ένστασης.
Η απόφαση που εκδίδεται από την Επιτροπή Ενστάσεων κοινοποιείται στην επιχείρηση και γνωστοποιείται στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ, το οποίο αποστέλλει για τις περιπτώσεις αυτές επικαιροποιημένα στοιχεία στην ΑΑΔΕ.
Η ΑΑΔΕαποστέλλει μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στις επιχειρήσεις των οποίων η ένσταση γίνεται αποδεκτή.
Εάν κατά τον χρόνο λήψης του ηλεκτρονικού μηνύματος από την ΑΑΔΕ, οι δικαιούχοι έχουν ήδη υποβάλει τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του 2022 υποβάλλουν τροποποιητική δήλωση προκειμένου να εξαιρεθούν από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος για το εν λόγω έτος.
Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις νόμου, δικαιούχοι της εξαίρεσης από την καταβολή του τέλους επιτηδεύματος είναι: φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, ανεξάρτητα από τον τρόπο τήρησης των βιβλίων τους (απλογραφικά ή διπλογραφικά), των οποίων τα ακαθάριστα έσοδα κατά το φορολογικό έτος για το οποίο χορηγείται η εξαίρεση δεν υπερβαίνουν τα 2 εκατ. ευρώ.
Για την εξαίρεση τους από την καταβολή του τέλους επιτηδεύματος ενός φορολογικού έτους θα πρέπει κατά το ίδιο φορολογικό έτος να έχουν προβεί σε αύξηση των θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης κατά τουλάχιστον τρία δωδέκατα (3/12) σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Για τον υπολογισμό της αύξησης κατά τουλάχιστον τρία δωδέκατα (ή 25%) του μέσου αριθμού των εργαζομένων των δικαιούχων επιχειρήσεων με σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος του αριθμού των απασχολούμενων κατά το κρινόμενο (για την εξαίρεση από το τέλος επιτηδεύματος) έτος, ο οποίος συγκρίνεται με τον μέσο όρο των απασχολούμενων του προηγούμενου φορολογικού έτους.
Βάση υπολογισμού του μέσου αριθμού των εργαζομένων είναι ο αριθμός των απασχολούμενων από την 1/1 έως και την 31/12 του προηγούμενου φορολογικού έτους, σε συνάρτηση με τον αριθμό των απασχολούμενων από την 1/1 έως και την 31/12 κατά το κρινόμενο έτος.
Την ώρα που πολιτικά κόμματα «ψαρεύουν» ψήφους υποσχόμενα πιο βαριά φορολόγηση σε εισοδήματα από 50.000 ευρώ και άνω
Σήμα κινδύνου για να ανοίξει σοβαρή συζήτηση για άμεσα μέτρα και αποφάσεις καταπολέμησης της φοροδιαφυγής από την επόμενη κυβέρνηση, εκπέμπει ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος.
Την ώρα που πολιτικά κόμματα «ψαρεύουν» ψήφους υποσχόμενα πιο βαριά φορολόγηση σε εισοδήματα από 50.000 ευρώ και άνω, οΓιάννης Στουρνάρας σε συνέντευξή του περιγράφει με στοιχεία το πρόβλημα: ότι δηλαδή 1 στα 4 ευρώ που κυκλοφορεί και καταναλώνεται στην αγορά, δεν έχει δηλωθεί ποτέ στην Εφορία!
Αποκαλύπτει έτσι πως το πρόβλημα δεν είναι να αυξηθούν ακόμα περισσότερο οι συντελεστές φόρου για εισοδήματα που δηλώνονται, αλλά να μπει φρένο στους επιτήδειους που εισπράττουν πολλά, αλλά δεν δηλώνουν τίποτα στη φορολογική τους δήλωση.
Από μια έρευνα στις πηγές, φαίνεται πως τα στοιχεία επιβεβαιώνουν την εκτίμηση Στουρνάρα, ότι κάθε χρόνο παραμένουν αδήλωτα (ή «προς διερεύνησιν» τουλάχιστον) εισοδήματα περί τα 60 δισεκατομμύρια ευρώ.
Πώς προκύπτει αυτό;
βάσει στοιχείων της ΑΑΔΕ (τελευταία διαθέσιμα 2021) τα εισοδήματα που δηλώθηκαν συνολικά στη χώρα δεν ξεπέρασαν τα 80 δισεκατομμύρια ευρώ (79,7 δισ. για την ακρίβεια). Σε αυτά υπολογίζονται όσα δηλώθηκαν σαν μισθοί, αμοιβές, έσοδα από εξωτερικό (πχ τουρισμός)
βάσει στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ (2022) η κατανάλωση στη χώρα μας έφτασε στα 140 δισ. ευρώ (139,68 δισ. για την ακρίβεια).
Όταν αλλάζουν χέρια (δαπανώνται) ετησίως περίπου 60 δισ. ευρώ περισσότερα από τα εισοδήματα που δηλώνονται ότι εισπράττονται, γεννάται το ερώτημα πού βρέθηκαν αυτά τα επιπλέον χρήματα, που δεν τα δηλώνει κανείς σαν εισόδημά του.
Η πιθανότερη εξήγηση θα ήταν πως κάποιοι «τρώνε από τα έτοιμα». Στην περίπτωση της Ελλάδος πάντως, δεν φαίνεται να ισχύει αυτή η εξήγηση. Και αυτό διότι από το 2019 και μετά, τα υπόλοιπα των καταθέσεων στις τράπεζες συνεχώς αυξάνονται, αντί να μειώνονται: από 109,4 δισ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2019 «πέταξαν» στα 142 δισ. τον Απρίλιο του 2023….
Χωρίς να αποκλείεται και άλλοι παράγοντες που μπορεί να έχουν παίξει το ρόλο τους (πχ επιστροφή αποταμιεύσεων από το «στρώμα» σε τράπεζες κλπ) η «εξίσωση» δύσκολα λύνεται, χωρίς να προκύψει ότι πολλές δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ διακινούνται χωρίς να φορολογούνται, κατά το μέρος που τους αναλογεί.
Και εφόσον διαφεύγουν από τη φορολόγηση, το Κράτος χάνει τεράστια ποσά, που φαίνεται πως ξεπερνούν κατά πολύ τα 6-7 δισ. ευρώ τον χρόνο –όπως προκύπτει αν όλα τα ποσά αυτά καταναλώνονταν με ένα μεσαίο συντελεστή (πχ 13% όπως της Εστίασης). Ενώ επιπλέον το κράτος χάνει και φόρους εισοδήματος έως 44% από μισθούς ή κέρδη για όσους πληρώνονται «μαύρα».
Το πρόβλημα επισκιάζει ουσιαστικά κάθε άλλη συζήτηση και προτάσεις που μπορεί να γίνονται για να επιβληθούν περισσότεροι φόρους σε εισοδήματα της τάξεως των 50.000 ευρώ το χρόνο –αντιθέτως μάλιστα καταφαίνεται η ανάγκη μικρότερης φορολόγησής τους με περιορισμό της φοροδιαφυγής.
Λύσεις όπως διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με POS φαντάζουν ελπιδοφόρες, αν και εφόσον όμως εφαρμοστούν εγκαίρως μέσα στο καλοκαίρι όπως έχει σχεδιαστεί και δεν χαθούν φόροι από τα τεράστια έσοδα της Τουριστικής σεζόν.
«Φρένο» στις κομπίνες με τις αποδείξεις για την απόκρυψη τζίρου επιχειρεί να βάλει η ΑΑΔΕ με την διασύνδεση 400.000 ταμειακών μηχανών με τα POS που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Ιουλίου και τη λειτουργία 140.000 «έξυπνων» φορολογικών μηχανισμών στην εστίαση μέχρι τον Οκτώβριο.
Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ότι η υποχρεωτική διασύνδεση ταμειακών – POS θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου για επιχειρήσεις με τζίρο έως 100.000 ευρώ και μέχρι τέλος Ιουλίου για επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 100.000 ευρώ.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ το μέτρο θα περιορίσει δραστικά τη φοροδιαφυγή με τη μη έκδοση αποδείξεων από επαγγελματίες και επιχειρήσεις ακόμη και όταν πληρώνονται με κάρτες μέσω POS, την εκ των υστέρων αλλοίωση των δεδομένων για το τζίρο και την «εξαφάνιση» από τη μνήμη των φορολογικών μηχανισμών αποδείξεων που έχουν δώσει στους πελάτες τους.
Κι αυτό γιατί η πληρωμή με κάρτα θα πραγματοποιείται μόνο όταν η απόδειξη εκδοθεί από την ταμειακή ενώ το POS δεν θα μπορεί να δεχθεί συναλλαγές εκτός του φορολογικού μηχανισμού.
Το σχέδιο δράσης και το χρονοδιάγραμμα για τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS και τη λειτουργία των νέου τύπου φορολογικών μηχανισμών προβλέπει τα εξής:
Διασύνδεση ταμειακών μηχανών με POS. Από τους φορολογικούς ελέγχους διαπιστώθηκε ότι η πληρωμή με κάρτα δεν συνοδεύεται από απόδειξη, ορισμένες επιχειρήσεις δικαιολογούν τον τζίρο των καρτών με αποδείξεις άλλων συναλλαγών και ορισμένες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν POS που εκκαθαρίζονται εκτός Ελλάδος. Με τη διασύνδεση ταμειακών – POS η πληρωμή με κάρτα θα πραγματοποιείται μόνο όταν η απόδειξη εκδοθεί από την ταμειακή ενώ το POS δεν μπορεί να δεχθεί «ελεύθερες συναλλαγές», δηλαδή συναλλαγές εκτός του ΦΗΜ.
Νέου τύπου φορολογικοί μηχανισμοί. Με τους μηχανισμούς (υπολογιστές) που χρησιμοποιούνται σήμερα από τις επιχειρήσεις η έκδοση αποδείξεων βασίζεται σε αρχεία που αποθηκεύονται μόνο στον υπολογιστή, οι μηχανισμοί δεν αποθηκεύουν αξίες στη φορολογική μνήμη ενώ έχουν διαπιστωθεί και παρακάμψεις στη λειτουργία των μηχανισμών.
Για την εξάλειψη τέτοιων φαινομένων περίπου 140.000 φορολογικοί μηχανισμοί θα αποσυρθούν μέχρι τον Οκτώβριο και θα αντικατασταθούν από νέους μηχανισμούς οι οποίοι αποθηκεύουν όλα τα ποσά στη φορολογική τους μνήμη, εκδίδουν σχετικές αναφορές και διαβιβάζουν απευθείας, και όχι μέσω υπολογιστή τις συναλλαγές στην ΑΑΔΕ.
Ειδικοί ηλεκτρονικοί μηχανισμοί στην εστίαση. Από τους φορολογικούς ελέγχους διαπιστώθηκε ότι χρησιμοποιούνται μηχανισμοί που δεν καταγράφουν τραπέζια και παραγγελίες, οι παραγγελίες «περνούν» σε αρχεία στον υπολογιστή και όχι στην ταμειακή, εκδίδονται δελτία παραγγελίας που στη συνέχεια είτε ακυρώνονται, χωρίς να καταγράφονται στην φορολογική μνήμη του μηχανισμού, είτε δεν εκδίδεται τελική απόδειξη ενώ εκ των υστέρων διαγράφεται τζίρος.
Με την υποχρεωτική χρήση νέων φορολογικών μηχανισμών για τις επιχειρήσεις εστίασης που δέχονται παραγγελίες η απόδειξη εκτυπώνεται μόνο από ενσωματωμένο εκτυπωτή, καταγράφονται στη φορολογική μνήμη οι εκκρεμείς παραγγελίες («ανοικτά» τραπέζια) και οι εκκρεμείς προς έκδοση αποδείξεις ενώ εκδίδεται «Z» εφόσον έχουν κλείσει όλα τα ανοικτά τραπέζια.
Την αναστολή της έναρξης ισχύος των πρόστιμων e-send ζητά με επιστολή της προς την ηγεσία του Yπουργείου Οικονομικών και τον Διοικητή της ΑΑΔΕ η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) , καθώς όπως αναφέρει δεν έχουν επιλυθεί ψηφιακά και τεχνικά προβλήματα τα οποία εγκυμονούν τον κίνδυνο άδικων προστίμων για τις επιχειρήσεις.
Όπως σημειώνεται στην επιστολή της ΓΣΕΒΕΕ « από τις 31/10/2022 θα τεθούν σε ισχύ σειρά προστίμων και κυρώσεων αναφορικά με το πρόγραμμα διαβίβασης των αποδείξεων λιανικών συναλλαγών που εκδίδονται από φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς, το λεγόμενο e-send. Ωστόσο, σειρά ζητημάτων που σχετίζονται με ψηφιακά και τεχνικά προβλήματα δεν έχουν διευθετηθεί γεγονός που θα οδηγήσει σε ποινές όχι για λόγους μη έκδοσης των σχετικών παραστατικών αλλά λόγω αδυναμίας διαβίβασης τους μέσω του e-send».
Ενδεικτικά η ΓΣΕΒΕΕ υπογραμμίζει προβλήματα που έχουν ανακύψει κατά τη λειτουργία του e-send,όπως :
– σοβαρές δυσλειτουργίες κατά την υποδοχή των δεδομένων των Φ.Η.Μ
-δεν διαλειτουργεί πλήρως με το mydata, ιδιαίτερα ως προς το σκέλος της ενημέρωσης των επιχειρήσεων.
-δεν έχουν καθοριστεί καθόλου εναλλακτικές διαδικασίες συμμόρφωσης των επιχειρήσεων για περιπτώσεις όπως η απώλεια σύνδεσης στο διαδίκτυο ή ενδεχόμενης βλάβης ή δυσλειτουργία των Φ.Η.Μ
Με βάση τα παραπάνω και δεδομένου ότι και το διάστημα προσαρμογής και προετοιμασίας ήταν ασφυκτικό η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί αναγκαία την αναστολή έναρξης της ημερομηνίας ισχύος των προστίμων μέχρι να διευθετηθούν τα προβλήματα που έχουν προκύψει.
Απλοποιούνται οι διαδικασίες απόδοσης ΑΦΜ και μεταβολών στοιχείων επιχειρήσεων, με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή (Α.1134/2022).
Πιο συγκεκριμένα:
1. Οι μεταβολές στοιχείων επιχειρήσεων και στοιχείων εγκατάστασης εσωτερικού που είναι ενταγμένες στην ψηφιακή πύλη myAADE (Μητρώο κι Επικοινωνία/Αλλαγές στοιχείων Μητρώου), υποβάλλονται από 17.10.2022 κι εφεξής αποκλειστικά μέσα από την ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr).
2. Οι δηλώσεις και τα δικαιολογητικά για όσες διαδικασίες Μητρώου είναι ενταγμένες στην εφαρμογή «Τα Αιτήματά μου» της ψηφιακής πύλης myAADE, υποβάλλονται από 01.11.2022 κι εφεξής αποκλειστικά μέσα από την εφαρμογή αυτή.
Για τις δύο παραπάνω περιπτώσεις, σχετικές δηλώσεις και αιτήματα δεν θα εξυπηρετούνται πλέον μέσω επίσκεψης στις ΔΟΥ.
3. Παρέχεται πλέον η δυνατότητα απόδοσης ΑΦΜ σε φυσικό πρόσωπο από οποιαδήποτε ΔΟΥ, ανεξαρτήτως της διεύθυνσης κατοικίας του ή της διεύθυνσης κατοικίας του εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου του.
4. Σε εναρμόνιση με όσα προβλέπονται στον Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013), δεν απαιτείται η προσκόμιση εξουσιοδότησης, σε περιπτώσεις συναλλαγής για ζητήματα μεταβολών Μητρώου ή χορήγησης ΑΦΜ με πληρεξούσιο δικηγόρο για λογαριασμό εντολέα του.
Ποιοι θα έχουν έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού της ληφθείσας ενίσχυσης
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τη λήξη της προθεσμίας προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι καταθέσουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά της επιστρεπτέας προκαταβολής στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ οι επιχειρήσεις που έχουν λάβει ενισχύσεις από τους επτά κύκλους του μέτρου.
Η προθεσμία λήγει στις 23 Σεπτεμβρίου 2022 και θα πρέπει οι παραπάνω να προβούν στην παραπάνω ενέργεια προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα μη επιστροφής μέρους της ληφθείσας ενίσχυσης αλλά και να λάβουν την προβλεπόμενη έκπτωση.
Τι πρέπει να γνωρίζετε
Η βεβαίωση του επιστρεπτέου ποσού των δικαιούχων ολοκληρώνεται μετά τη 15η Ιουλίου 2022: εφόσον η βεβαίωση ολοκληρώνεται μετά το πρώτο 15θήμερο του μήνα, τυχόν μηνιαίες δόσεις που προηγούνται της βεβαίωσης, καθίστανται καταβλητέες την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα που πραγματοποιείται η βεβαίωση, μαζί με την τρέχουσα δόση αυτού, εφόσον η βεβαίωση ολοκληρώνεται κατά το πρώτο 15 νθήμερο του μήνα, τυχόν μηνιαίες δόσεις που προηγούνται της βεβαίωσης, καθίστανται καταβλητέες την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα που πραγματοποιείται η βεβαίωση.
Η έκπτωση
Έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού της ληφθείσας ενίσχυσης θα έχουν οι παραπάνω δικαιούχοι που θα εξοφλήσουν εφάπαξ το επιστρεπτέο ποσό της ληφθείσας ενίσχυσης αλλά υπό τις παρακάτω προϋποθέσεις: Να έχουν υποβληθεί τα απαιτούμενα δικαιολογητικά έως και τις 23 Σεπτεμβρίου 202 αλλά και να έχουν τηρηθεί οι όροι των σχετικών αποφάσεων.
Με σχετική εγκύκλιο η ΑΑΔΕ δίνει οδηγίες προς τις αρμόδιες υπηρεσίες για το πώς πρέπει να αντιμετωπίσουν τις αιτήσεις οφειλών εντός του ισχύοντος πλαισίου.
Διευκρινίσεις αναφορικά με τις οφειλές που εντάσσονται στον εξωδικαστικό μηχανισμό προς ρύθμιση σε έως και 240 δόσεις παρέχει η φορολογική διοίκηση.
Με σχετική εγκύκλιο η ΑΑΔΕ δίνει οδηγίες προς τις αρμόδιες υπηρεσίες για το πώς πρέπει να αντιμετωπίσουν τις αιτήσεις οφειλών εντός του ισχύοντος πλαισίου. Στην εξωδικαστική ρύθμιση υπάγονται οι οφειλές προς το Δημόσιο που είναι βεβαιωμένες, μεταξύ αυτών και οι προσαυξήσεις, τα πρόστιμα και οι τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής.
Εξαιρούνται, αντιθέτως, οι απαιτήσεις από ανακτήσεις κρατικών ενισχύσεων, οφειλές από τελωνειακούς δασμούς της Ευρωπαϊκής Ενωσης, οφειλές προς αλλοδαπό Δημόσιο, οφειλές υπέρ άλλων τρίτων που βεβαιώνονται και εισπράττονται κατά ΚΕΔΕ και οι οφειλές που έχουν ήδη ρυθμιστεί.
Το ισχύον πλαίσιο της εξωδικαστικής ρύθμισης δίνει τη δυνατότητα αποπληρωμής των οφειλών προς το Δημόσιο σε έως 240 έντοκες μηνιαίες δόσεις. Ο αριθμός καθορίζεται βάσει της ικανότητας αποπληρωμής του οφειλέτη και προβλέπει ως ελάχιστο ποσό δόσης τα 50 ευρώ, χωρίς περίοδο χάριτος.
Το τελικό ποσό αποπληρωμής και ο προσδιορισμός των δόσεων υπολογίζονται αυτοματοποιημένα μέσω σχετικού υπολογιστικού εργαλείου.
Και διαγραφές
Ο εξωδικαστικός μηχανισμός προβλέπει και τη διαγραφή οφειλών. Βασική προϋπόθεση είναι ότι το Δημόσιο δεν βρίσκεται σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρισκόταν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη στο πλαίσιο διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης.
Στη διαγραφή οφειλών εξαιρείται η βασική οφειλή από παρακρατούμενους και επιρριπτόμενους φόρους.
Κατά το διάστημα ισχύος της σύμβασης αναδιάρθρωσης προβλέπεται η άρση των κατασχέσεων απαιτήσεων μετά την απόφαση του προϊσταμένου της αρμόδιας υπηρεσίας της φορολογικής διοίκησης. Εκδίδεται υποχρεωτικά κατόπιν αίτησης του οφειλέτη και μόνο αν έχει εξοφληθεί ποσοστό 75% του συνολικού προς καταβολή στο Δημόσιο ποσού της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών. Σε περίπτωση καθυστέρησης στην καταβολή δόσεων η ρύθμιση χάνεται.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο, η ρύθμιση χάνεται σε περίπτωση καθυστέρησης στην καταβολή των δόσεων που ορίζονται στη σύμβαση αναδιάρθρωσης για τις οφειλές προς το Δημόσιο, με συνέπεια το συνολικό ύψος του ποσού σε καθυστέρηση να υπερβαίνει αθροιστικά είτε την αξία τριών δόσεων είτε την αξία τουλάχιστον του 3% του συνολικά οφειλόμενου στο Δημόσιο ποσού σύμφωνα με τη σύμβαση.
Χάνεται επίσης αν η ρύθμιση βασίστηκε, άμεσα ή έμμεσα, σε ανακριβείς ή ελλιπείς δηλώσεις ή στοιχεία που υπέβαλε ο οφειλέτης ή και μέλη της οικογένειάς του. Προβλέπεται επίσης απώλεια ρύθμισης αν έχει υποβληθεί αίτηση πτώχευσης κατά του οφειλέτη ή επίκειται η λήψη δικαστικών μέτρων κατά του οφειλέτη ή και αν η σύμβαση καταγγελθεί από άλλον συμμετέχοντα πιστωτή.
Τη φόρμουλα με την οποία θα υπολογιστεί η ρήτρα διατήρησης της απασχόλησης ξεκαθαρίζουν οι δυο πρώτες υπουργικές αποφάσεις για τους κύκλους 3 και 4 που δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως
Ανοίγει ο δρόμος για την αποστολή του λογαριασμού της επιστρεπτέας προκαταβολής σε 700.000 επαγγελματίες και επιχειρήσεις, μετά την έκδοση των δύο πρώτων υπουργικών αποφάσεων για τους κύκλους 3 και 4 που δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αμέσως μετά την ανάρτηση των εκκαθαριστικών στον ατομικό λογαριασμό των δικαιούχων στο myaade.gr, θα έχουν χρονικό περιθώριο έως τις 29 Ιουλίου 2022 να επιλέξουν για κάθε επιστρεπτέα προκαταβολή που έλαβαν την περίοδο της πανδημίας εάν θα εξοφλήσουν εφάπαξ την οφειλή, για να κερδίσουν επιπλέον κούρεμα 15%, ή θα αποπληρώσουν την οφειλή σε έως 96 άτοκες δόσεις.
Κίνδυνος επιστροφής 100% της ενίσχυσης
Σε περίπτωση, που κατά τον έλεγχο της επιχείρησης από τις αρμόδιες αρχές διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων, υπέρβαση του ανώτατου ορίου ενίσχυσης ή υποβολή ψευδών στοιχείων είναι άμεσα απαιτητό:
το σύνολο της χορηγηθείσας ενίσχυσης στην περίπτωση που η επιχείρηση δεν είναι δικαιούχος ή δεν τήρησε τους όρους της παρούσας ή
το υπερβάλλον ποσό της ενίσχυσης στην περίπτωση που η επιχείρηση είναι δικαιούχος μικρότερου ποσού από το χορηγηθέν,
εντόκως από την ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης, με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης.
Επίσης, οι υπουργικές αποφάσεις προβλέπουν ότι δεν επιτρέπεται η υπαγωγή της οφειλής (επιστρεπτέο ποσό) σε άλλη ρύθμιση αποπληρωμής οφειλών βάσει νόμου, δικαστικής απόφασης, συμφωνίας ή απόφασης διοικητικού οργάνου.
Τα ποσά που επιστρέφονται
Τα ποσά της επιστρεπτέας προκαταβολής είναι «κουρεμένα» έως 75%, με τη διαγραφή των ποσών να κλιμακώνεται ανάλογα με τη μείωση του τζίρου και τον χρόνο έναρξης της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Ειδικότερα θα πρέπει να επιστραφεί:
Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Ιανουαρίου 2019, δεν άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 και έχουν θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
25% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2020 της επιχείρησης ξεπερνάει το 70% σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2019 και η επιχείρηση παρουσιάζει ζημίες προ φόρων το φορολογικό έτος
33,3% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2020 της επιχείρησης ανέρχεται τουλάχιστον σε 30% και ως 70%σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2019 και καταγράφει ζημίες προ φόρων το φορολογικό έτος 2020
50% της ενίσχυσης, για όλες τις λοιπές επιχειρήσεις
Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 1η Ιανουαρίου 2019 ή άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, όπως αυτό προκύπτει κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης για τη χορήγηση της επιστρεπτέας προκαταβολής ή έχουν μηδενικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
25% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2020 της επιχείρησης ξεπερνάει το 30% σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2019 και η επιχείρηση παρουσιάζει ζημίες προ φόρων το φορολογικό έτος 2020
33,3% της ενίσχυσης, για όλες τις λοιπές επιχειρήσεις.
Πώς υπολογίζεται το απαιτούμενο επίπεδο απασχόλησης
Στις αποφάσεις περιγράφεται ο τρόπος με τον οποίο θα υπολογίζεται το απαιτούμενο επίπεδο απασχόλησης στις διάφορες περιόδους που αναφέρονται στα πλαίσια των επιστρεπτέων προκαταβολών:
Επιστρεπτέα 3
Συγκεκριμένα για την επιστρεπτέα προκαταβολή ΙΙΙ η επιχείρηση υποχρεούται:
να έχει διατηρήσει από την 1η Αυγούστου 2020 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε κατά την 1η Αυγούστου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ.
Σε περίπτωση που ο αριθμός των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Αυγούστου 2020 είναι υψηλότερος από αυτόν που απασχολούσε κατά την 1η Μαρτίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Αυγούστου 2020 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε κατά την 1η Μαρτίου 2020.
Για τον υπολογισμό, στον αριθμό εργαζομένων αναφοράς προστίθεται για τον μήνα Αύγουστο 2020 και για κάθε έναν από τους επόμενους μήνες έως και τον μήνα Δεκέμβριο 2020, σωρευτικά, ο αριθμός των αναγγελιών πρόσληψης (έντυπο Ε3 ΕΡΓΑΝΗ) και αφαιρείται ο αριθμός καταγγελιών σύμβασης εργασίας (έντυπο Ε6 ΕΡΓΑΝΗ).
Στη συνέχεια υπολογίζεται το άθροισμα του ανωτέρω μεγέθους για τους μήνες Αύγουστο 2020 έως και Δεκέμβριο 2020 και διαιρείται με τον αριθμό των μηνών, ήτοι με τον αριθμό πέντε.
Η κρίσιμη ρήτρα
Εάν το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι μικρότερο από τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Αυγούστου 2020 ή κατά την 1η Μαρτίου 2020 κατά περίπτωση, θεωρείται ότι δεν τηρήθηκε η ανωτέρω υποχρέωση διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων.
Ως αριθμός εργαζομένων αναφοράς ορίζεται το ελάχιστο μεταξύ των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Αυγούστου 2020 και κατά την 1η Μαρτίου 2020.
Για τον ανωτέρω έλεγχο λαμβάνονται υπόψη τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, όπως αυτά διαβιβάζονται από το ΕΡΓΑΝΗ στην ΑΑΔΕ για το σκοπό αυτό.
Επιστρεπτέα 4
Για την επιστρεπτέα προκαταβολή ΙV η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Σεπτεμβρίου 2020 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ.
Σε περίπτωση που το επίπεδο απασχόλησης που είχε η επιχείρηση κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020 είναι υψηλότερο από αυτό που είχε κατά την 1η Μαρτίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Σεπτεμβρίου 2020 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Μαρτίου 2020.
Για τον υπολογισμό, στον αριθμό των εργαζομένων αναφοράς προστίθεται για τον μήνα Σεπτέμβριο 2020 και για κάθε έναν από τους επόμενους μήνες έως και τον μήνα Δεκέμβριο 2020, σωρευτικά, ο αριθμός των αναγγελιών πρόσληψης (έντυπο Ε3 ΕΡΓΑΝΗ) και αφαιρείται ο αριθμός καταγγελιών σύμβασης εργασίας (έντυπο Ε6 ΕΡΓΑΝΗ).
Στη συνέχεια υπολογίζεται το άθροισμα του ανωτέρω μεγέθους για τους μήνες Σεπτέμβριο 2020 έως και Δεκέμβριο 2020 και διαιρείται με τον αριθμό των μηνών, ήτοι με τον αριθμό τέσσερα.
Εάν το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι μικρότερο από τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020 ή κατά την 1η Μαρτίου 2020, κατά περίπτωση, θεωρείται ότι δεν τηρήθηκε η ανωτέρω υποχρέωση διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων.
Ως αριθμός εργαζομένων αναφοράς ορίζεται το ελάχιστο μεταξύ των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020 και κατά την 1η Μαρτίου 2020. Για τον ανωτέρω έλεγχο λαμβάνονται υπόψη τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, όπως αυτά διαβιβάζονται από το ΕΡΓΑΝΗ στην ΑΑΔΕ για το σκοπό αυτό.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ανακοινώνει την παράταση της προθεσμίας διαβίβασης των δεδομένων εσόδων τιμολόγησης, εξόδων αυτοτιμολόγησης και τίτλων κτήσης, στην πλατφόρμα myDATA, έως τις 15 Ιουνίου 2022.
Στη συνέχεια, με βάση την εικόνα των ηλεκτρονικών βιβλίων τους, όπως θα έχει διαμορφωθεί από τη διαβίβαση στην myDATA των παραστατικών από τους προμηθευτές τους, διαβιβάζουν τυχόν αποκλίσεις παραστατικών εξόδων, από τις 10 Ιουνίου 2022 έως τις 31 Οκτωβρίου 2022.
Για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων, προβλέπεται ότι, ειδικά για το 2021, οι διαβιβάσεις δεδομένων εσόδων και αποκλίσεων εξόδων μπορούν να γίνουν, είτε αναλυτικά, ανά παραστατικό, είτε συγκεντρωτικά, ανά ΑΦΜ πελάτη ή προμηθευτή.
Επίσης, για το έτος 2021 και εφεξής, οι αγρότες ειδικού καθεστώτος, καθώς και οι μη υπόχρεοι σε τήρηση λογιστικών αρχείων (βιβλίων) και έκδοση παραστατικών πωλήσεων, απαλλάσσονται από την εν λόγω υποχρέωση.
Αναλυτικά τι προβλέπει το σχέδιο της Ανεξάρτητης Αρχής για την καλύτερη εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων
Η Εφορία περνάει στην ψηφιακή εποχή. Η ΑΑΔΕ σχεδιάζει να βάλει τέλος στις επαφές των φορολογουμένων με τους εφοριακούς όσον αφορά διαδικαστικά ζητήματα καθημερινότητας, επιλογή υποθέσεων για έλεγχο, διασταυρώσεις, ακόμα και φορολογικές δηλώσεις οι οποίες θα είναι σχεδόν στο σύνολό τους προσυμπληρωμένες για φυσικά και νομικά πρόσωπα.
Πιο συγκεκριμένα, η Ανεξάρτητη Αρχή προχωρά στην επέκταση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών για την υποβολή φορολογικών δηλώσεων με προσυμπλήρωση στοιχείων, αυτόματες διαδικασίες για υποβολή και επεξεργασία αιτημάτων, για συμψηφισμούς και επιστροφές φόρων και για την έκδοση εγγράφων.
Οι ψηφιακές δράσεις
Αναλυτικότερα το σχέδιο της Ανεξάρτητης Αρχής για την καλύτερη εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων προβλέπει ότι μέσα στο 2022 θα τεθούν σε λειτουργία οι ακόλουθες ψηφιακές δράσεις.
Αυτοματοποιημένο σύστημα επιστροφών φόρου με υλοποίηση ψηφιακής διαδικασίας κεντρικών επιστροφών φόρου Εισοδήματος Νομικών Προσώπων που είναι ενήμερα χωρίς αίτηση.
Δημιουργία πλατφόρμας για την υποβολή δηλώσεων λοιπών φόρων που υποβάλλονται χειρόγραφα.
Ολοκλήρωση Λειτουργίας myDATA και προσυμπλήρωση δηλώσεων από τα στοιχεία του myDATA.
Αυτόματη ενημέρωση βάσης Μητρώου Φορολογουμένων μέσω Διασύνδεσης με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ).
Αναδιοργάνωση και αναβάθμιση του Κέντρου Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΚΕΦ) (Τηλεφωνικό Κέντρο – Διαδικασία Εξυπηρέτησης).
Επέκταση των υπηρεσιών «Τα αιτήματά μου» και «Τα ραντεβού μου» στα Τελωνεία.
Αποδοχή καρτών εξωτερικού στις πληρωμές φορολογικών και τελωνειακών υποχρεώσεων.
Ανάπτυξη εφαρμογής (application) κινητών συσκευών για πρόσβαση σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ και σήμανση των εγγράφων της ΑΑΔΕ με QR Code για την επαλήθευση της εγκυρότητάς τους.
Ανάπτυξη εφαρμογής ψηφιακής υποβολής δηλώσεων Φόρου Κληρονομιάς.
Αυτόματη ενημέρωση Ε9 για τις δηλώσεις που υποβάλλονται μέσω του myProperty και ανάπτυξη ηλεκτρονικής εφαρμογής για τα πιστοποιητικά ΕΝΦΙΑ που εκδίδονται με χειρόγραφη διαδικασία.
Επέκταση της εφαρμογής ψηφιακής υποβολής δηλώσεων Φόρου Χρηματικής Δωρεάς και Γονικής Παροχής, δηλώσεων Φόρου Κερδών από Τυχερά Παίγνια και εφαρμογής ψηφιακής υποβολής δηλώσεων Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων.
Ψηφιακή έκδοση φορολογικής ενημερότητας σε περιπτώσεις οφειλής με κριτήριο το προφίλ οφειλετών.
Αυτοματοποίηση της διαδικασίας πίστωσης των υπερεισπράξεων στους λογαριασμούς των φορολογουμένων ή συμψηφισμού με άλλες οφειλές τους χωρίς την παρεμβολή οποιασδήποτε διοικητικής διαδικασίας.
Ψηφιοποίηση του φορολογικού μητρώου. Έναρξη και μεταβολή Νομικών Οντοτήτων που δεν συστήνονται στο ΓΕΜΗ, διακοπή υπό ίδρυση ΦΠ, ΝΠ και Νομικών Οντοτήτων, μεταβολές και διαγραφή ΝΠ και Νομικών Οντοτήτων που συστήνονται στο ΓΕΜΗ, διαδικασία ένταξης στο Ειδικό Καθεστώς Αγροτών και διακοπή εργασιών επιχείρησης φυσικού προσώπου.
Επέκταση διαλειτουργικότητας με συστήματα άλλων Φορέων (ΓΕΜΗ, Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου).
Ο φόρος εισοδήματος που θα προκύψει μπορεί να πληρωθεί σε 8 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, με την πρώτη στο τέλος Ιουλίου και η τελευταία στις 28 Φεβρουαρίου 2023
Άνοιξε η εφαρμογή για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν το 2021.
Οι φορολογούμενοι με την είσοδό τους στην εφαρμογή θα πρέπει να έχουν επιβεβαιώσει τα στοιχεία επικοινωνίας με την ΑΑΔΕ και στη συνέχεια θα πρέπει να επιβεβαιώσουν τα προσωπικά στοιχεία (ΑΜΚΑ, Ημ. Γέννησης, Οικογενειακή κατάσταση κ.λπ.).
Υποχρέωση υποβολής φορολογικών δηλώσεων έχουν περίπου 6,4 εκατομμύρια φορολογούμενοι, θα έχουν τον χρόνο να υποβάλουν τις δηλώσεις τους έως και το καλοκαίρι.
Να σημειωθεί ότι και φέτος παραμένει παγωμένη η εισφορά αλληλεγγύης για εισοδήματα από μισθούς του ιδιωτικού τομέα, επιχειρηματική δραστηριότητα, ακίνητα και μερίσματα, αλλά και η πλήρης επαναφορά των τεκμηρίων διαβίωσης και του μέτρου των ηλεκτρονικών αποδείξεων για όλους τους φορολογούμενους.
Ο φόρος εισοδήματος που θα προκύψει από την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων μπορεί να πληρωθεί σε οκτώ ισόποσες μηνιαίες δόσεις, με την πρώτη στο τέλος Ιουλίου και η τελευταία στις 28 Φεβρουαρίου 2023.
Ποιοι υποβάλλουν δήλωση
Φορολογική δήλωση θα πρέπει να υποβάλλουν φέτος:
– Κάθε φυσικό πρόσωπο, εφόσον έχει την κατοικία του στην Ελλάδα, έχει συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του, ανεξάρτητα από το αν είναι εξαρτώμενο μέλος ή όχι και αποκτά πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα.
– Οι φορολογούμενοι οι οποίοι έχουν κάνει έναρξη εργασιών ατομικής επιχείρησης, υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος σε κάθε περίπτωση.
– Οι κάτοικοι εξωτερικού είναι υπόχρεοι για υποβολή δήλωσης μόνο όταν αποκτούν πραγματικό εισόδημα φορολογούμενο με οποιονδήποτε τρόπο (π.χ. βάσει κλίμακας ή αυτοτελώς) ή απαλλασσόμενο από πηγές Ελλάδος.
– Ο γονέας ή το μέρος συμφώνου που ασκεί τη γονική μέριμνα για τα εισοδήματα των ανήλικων τέκνων.
– Ο κηδεμόνας ή ο προσωρινός διαχειριστής ή ο σύνδικος πτώχευσης ή ο μεσεγγυούχος ή ο δικαστικός εκκαθαριστής για περιπτώσεις σχολάζουσας κληρονομιάς ή επιδικίας ή πτώχευσης ή μεσεγγύησης, ή δικαστικός εκκαθάρισης κληρονομιάς, αντίστοιχα.
– Ο επίτροπος ή ο κηδεμόνας ή ο δικαστικός συμπαραστάτης, στις περιπτώσεις, αντίστοιχα, ανηλίκων ή αυτών που έχουν υποβληθεί σε δικαστική συμπαράσταση.
– Οι κληρονόμοι του φορολογουμένου για το συνολικό εισόδημά του μέχρι την ημέρα του θανάτου του.