Νέα έντυπα μετακίνησης θα χρειαστούν οι εργαζόμενοι από τη Δευτέρα 1η Μαρτίου για την εκτέλεση της εργασίας τους. Οι νέες βεβαιώσεις, όπως επισημαίνει το υπουργείο Εργασίας σε ανακοίνωσή του, θα έχουν ισχύ έως και τη Δευτέρα 8 Μαρτίου.
Από την Τρίτη 9 Μαρτίου οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να χορηγήσουν εκ νέου βεβαιώσεις κίνησης οι οποίες δύνανται να έχουν ισχύ έως 14 ημέρες.
Ακολουθεί η ανακοίνωση που εκδόθηκε από το Γραφείο Τύπου του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων:
Από τη Δευτέρα 1/3/2021 οι εργοδότες υποχρεούνται να έχουν εφοδιάσει τους εργαζόμενούς τους με νέες βεβαιώσεις κίνησης για την εκτέλεση της εργασίας τους, οι οποίες μπορούν να έχουν διάρκεια ισχύος κατά ανώτατο όριο έως και τη Δευτέρα 8/3/2021. Από την Τρίτη 9/3/2021 οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να χορηγήσουν εκ νέου βεβαιώσεις κίνησης οι οποίες δύνανται να έχουν ισχύ έως 14 ημέρες.
Οι βεβαιώσεις αυτές μπορούν να εκδίδονται από 25/2/2021. Χορηγούνται αφενός ηλεκτρονικά από το Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και αφετέρου από τον ιστότοπο forma.gov.gr, κατόπιν υπεύθυνης δήλωσης – αίτησης του εργοδότη, η οποία χορηγείται αποκλειστικά στους εργαζόμενους που παρέχουν με αυτοπρόσωπη παρουσία την εργασία τους στην επιχείρηση-εργοδότη.
Υπενθυμίζεται ότι δεν χορηγείται βεβαίωση κίνησης σε όσους εργαζόμενους βρίσκονται σε:
α) καθεστώς αναστολής σύμβασης εργασίας,
β) τηλεργασία και γ) νόμιμη άδεια
και οι οποίοι μπορούν να μετακινούνται μόνο μέσω της χρήσης των 6 ειδικών κατηγοριών, που επιτρέπουν την κατ΄ εξαίρεση μετακίνηση πολιτών με αποστολή SMS στο 13033.
Οι κλειστές επιχειρήσεις με εντολή δημόσιας αρχής, βάσει ΚΑΔ, μπορούν να χορηγούν τις αντίστοιχες βεβαιώσεις μόνο σε όσους εργαζόμενους απασχολούνται σε επιτρεπόμενες δραστηριότητές τους
Με έντυπο μέσω του Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ» ή από τον ιστότοπο forma.gov.gr μπορούν επίσης να μετακινούνται οι αυτοαπασχολούμενοι χωρίς εργοδότη, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι επιτηδευματίες. Οφείλουν να φέρουν μαζί με εκτύπωση από το πληροφοριακό σύστημα TAXIS των φορολογικών στοιχείων φυσικού προσώπου και επιχειρηματικής δραστηριότητας ή αντίστοιχη ηλεκτρονική απεικόνιση. Ειδικώς οι επιστήμονες – αυτοαπασχολούμενοι μπορούν να επιδεικνύουν την επαγγελματική ταυτότητα του συλλόγου τους.
Τέλος, με νέο έντυπο μέσω του Π.Σ. «ΕΡΓΑΝΗ» μπορούν επίσης να μετακινούνται τα μέλη οργάνου διοίκησης, κατόπιν υπεύθυνης δήλωσης της επιχείρησης που μετέχουν.
Σας αποστέλλουμε την Υπουργική Απόφαση 65581/12-07-2023 “Έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα κατά τη διάρκεια του καιρικού φαινομένου καύσωνα με την ονομασία «ΚΛΕΩΝ (CLEON)»” (ΦΕΚ 4491/Β/12-7-2023).
Ανάμεσα στα μέτρα που περιλαμβάνει η Υπουργική Απόφαση είναι:
Η υποχρεωτική παύση εργασιών σε περιοχές που ο κίνδυνος θερμικής καταπόνησης καθίσταται εξαιρετικά υψηλός κατά το χρονικό διάστημα 12:00 – 17:00, σε χειρωνακτικές εργασίες που εκτελούνται σε εξωτερικό χώρο, ενδεικτικά αναφερόμενες, εργασίες σε τεχνικά και οικοδομικά έργα, εργοτάξια, διανομή και μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων με δίτροχο όχημα (delivery).
Η παροχή εξ αποστάσεως εργασίας με το σύστημα της τηλεργασίας για εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα που ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου.
Μέτρα για την οργάνωση του χρόνου εργασίας και διευκόλυνση των εργαζομένων κατά την τυχόν αλλαγή χρόνου προσέλευσης και αποχώρησής τους από την εργασία.
Τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την πρόληψη της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων. 5. Ειδικές προβλέψεις για υπαίθριες εργασίες και χορήγηση μέσων ατομικής προστασίας.
Η «μεγάλη παραίτηση» συνεχίζεται, καθώς το κόστος ζωής ωθεί τους εργαζόμενους να αναζητήσουν αυξήσεις μισθών τη στιγμή που το ποσοστό των εργαζομένων που έχει διαθέσιμα χρήματα στο τέλος του μήνα μειώνεται σημαντικά.
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από την έρευνα «Hopes and Fears» που δημοσίευσε η PwC, η οποία αφορά το εργατικό δυναμικό του 2023 και παρουσιάζει λεπτομερώς τις τάσεις και τις συμπεριφορές σχεδόν 54.000 εργαζομένων σε 46 χώρες και γεωγραφικές περιοχές.
Αναλυτικότερα, ένας στους τέσσερις εργαζόμενους (26%) δηλώνει ότι είναι πιθανό να αλλάξει δουλειά μέσα στους επόμενους 12 μήνες, έναντι 19% πέρυσι. Αντίστοιχα, ανάμεσα στους εργαζόμενους που δήλωσαν ότι είναι πιο πιθανό να αλλάξουν εργοδότη περιλαμβάνονται εκείνοι που αισθάνονται ότι έχουν εργαστεί υπερβολικά (44%), εκείνοι που δυσκολεύονται να καλύψουν τα μηνιαία έξοδα (38%) και η γενιά Z (35%). Σύμφωνα με την έρευνα, ο εταιρικός σκοπός, η εταιρική κουλτούρα και η ενσωμάτωση παραμένουν καθοριστικοί παράγοντες για τους εργαζόμενους. Μεταξύ εκείνων που δήλωσαν ότι είναι πιθανό να αλλάξουν εργοδότη, λιγότεροι από τους μισούς (47%) απάντησαν πως θεωρούν την εργασία τους ικανοποιητική σε σύγκριση με το 57% εκείνων που δεν είναι πιθανό να αλλάξουν εργοδότη. Αντίστοιχα, όσοι είναι πιθανό να αλλάξουν εργοδότη, δηλώνουν σε μικρότερο ποσοστό ότι «αισθάνονται ο εαυτός τους» στην εργασία τους, σε σύγκριση με τους συναδέλφους τους που σκοπεύουν να παραμείνουν στην τρέχουσα εργασία τους (51% έναντι 59%).
Σε διεθνές επίπεδο, οι εργαζόμενοι αισθάνονται ολοένα και περισσότερο ότι δεν διαθέτουν τα απαραίτητα διαθέσιμα εισοδήματα, καθώς η συρρικνούμενη οικονομία και οι πληθωριστικές προκλήσεις συνεχίζουν να επηρεάζουν την οικονομική τους κατάσταση. Το ποσοστό του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού που δήλωσε ότι απομένουν χρήματα στο τέλος του μήνα μειώθηκε στο 38%, έναντι 47% πέρυσι. Ένας στους πέντε εργαζόμενους (21%) απασχολείται πλέον σε πολλαπλές θέσεις, με το 69% να δηλώνει ότι το κάνει επειδή χρειάζεται πρόσθετο εισόδημα. Το ποσοστό των εργαζομένων με πολλαπλές θέσεις απασχόλησης είναι υψηλότερο ανάμεσα σε εκείνους που ανήκουν στη γενιά Z (30%) και στις εθνικές μειονότητες (28%).
Η οικονομική στενότητα οδηγεί, επίσης, σε αύξηση των μισθολογικών απαιτήσεων, με το ποσοστό των εργαζομένων που σκοπεύουν να ζητήσουν αύξηση μισθού να αυξάνεται από 35% σε 42% σε ετήσια βάση. Μεταξύ των εργαζομένων που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, σχεδόν οι μισοί εξ αυτών (46%) σχεδιάζουν να ζητήσουν αύξηση στο άμεσο μέλλον.
Οι εργαζόμενοι που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα έχουν αντίστοιχα λιγότερες πιθανότητες και ευκαιρίες να ανταποκριθούν στις προκλήσεις του μέλλοντος, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης να αναπτύξουν νέες δεξιότητες και να προσαρμοστούν στην ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης. Όπως αναφέρει η έρευνα της PwC, σε σύγκριση με τους εργαζόμενους που μπορούν να ανταποκριθούν άνετα στις υποχρεώσεις τους, εκείνοι που δυσκολεύονται ή αδυνατούν είναι 12 ποσοστιαίες μονάδες λιγότερο πιθανό να δηλώσουν ότι αναζητούν ενεργά ευκαιρίες για την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων (62% έναντι 50%). Αντίστοιχα, οι εργαζόμενοι που αισθάνονται πιο ασφαλείς οικονομικά, είναι πιο πιθανό να αναζητήσουν τη γνώμη των συναδέλφων και των προϊσταμένων τους στην εργασία και να την αξιοποιήσουν για να βελτιώσουν την απόδοσή τους (57%) σε σχέση με εκείνους που δυσκολεύονται οικονομικά (45%).
Σύμφωνα πάντα με τα ευρήματα, περισσότεροι από ένας στους τρεις (37%) εργαζόμενοι με καλή οικονομική κατάσταση δηλώνουν ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα βελτιώσει την παραγωγικότητά τους σε σχέση με τους συναδέλφους τους (24%). Αντίστοιχα, οι οικονομικά ευκατάστατοι εργαζόμενοι πιστεύουν ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες απασχόλησης (24% έναντι 19%) ενώ σε μικρότερο ποσοστό δήλωσαν ότι θα αλλάξει τη φύση της εργασίας τους με προς το χειρότερο (13% έναντι 18%).
Όπως αναφέρουν στις απαντήσεις τους οι ερωτηθέντες, οι εξειδικευμένοι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση το ταχέως μεταβαλλόμενο οικονομικό και εργασιακό περιβάλλον. Στο ίδιο κλίμα, οι εργαζόμενοι που δήλωσαν ότι η εργασία τους απαιτεί εξειδικευμένες δεξιότητες είναι πιο πιθανό να προβλέψουν τις επερχόμενες αλλαγές. Περισσότεροι από τους μισούς (51%) απάντησαν στην έρευνα ότι οι δεξιότητες που απαιτεί η δουλειά τους θα μεταβληθούν σημαντικά τα επόμενα πέντε χρόνια, σε σύγκριση με μόλις 15% για τους εργαζόμενους που δεν έχουν εξειδικευμένη κατάρτιση. Αντίστοιχα, μεταξύ των εξειδικευμένων εργαζομένων, περίπου τα δύο τρίτα δήλωσαν βέβαιοι ότι ο εργοδότης τους θα τους βοηθήσει να αναπτύξουν τις μελλοντικά απαραίτητες ψηφιακές, αναλυτικές και συνεργατικές δεξιότητες. Τα ποσοστά αυτά πέφτουν κάτω από το 50% μεταξύ εκείνων που δεν απασχολούνται σήμερα σε θέσεις εργασίας που απαιτούν εξειδικευμένη κατάρτιση.
Σύμφωνα με την έρευνα της PwC, οι εργοδότες χάνουν την πρόσβαση σε πολύτιμο ταλέντο λόγω απαρχαιωμένων προσεγγίσεων πρόσληψης και ανάπτυξης των εργαζομένων τους. Περισσότεροι από το ένα τρίτο (35%) των ερωτηθέντων με εξειδικευμένες δεξιότητες συμφωνούν σε μέτριο βαθμό ή απολύτως ότι έχουν χάσει ευκαιρίες εργασίας επειδή δεν γνωρίζουν τους κατάλληλους ανθρώπους.
Ταυτόχρονα, περισσότεροι από το ένα τρίτο (35%) των εργαζομένων δήλωσαν ότι έχουν δεξιότητες που δεν προκύπτουν ή δεν αναδεικνύονται από το βιογραφικό τους σημείωμα ή το επαγγελματικό ιστορικό τους, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι εταιρείες μπορεί να «χάνουν» ταλέντα που διαθέτουν ήδη στο δυναμικό τους. Πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύθηκε από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ σε συνεργασία με την PwC, διαπίστωσε ότι η δημιουργία αγορών εργασίας που δίνουν προτεραιότητα στις δεξιότητες θα μπορούσε να συνεισφέρει επιπλέον 100 εκατομμύρια θέσεις εργασίας σε όλο τον κόσμο.
Σύμφωνα με την έρευνα της PwC 26th Annual Global CEO Survey, τέσσερις στους 10 διευθύνοντες σύμβουλοι εκτιμούν ότι η εταιρεία τους δεν θα επιβιώσει πάνω από 10 χρόνια χωρίς μετασχηματισμό. Την ίδια στιγμή, το εργατικό δυναμικό εμφανίζεται πιο αισιόδοξο, με το αντίστοιχο ποσοστό να ανέρχεται στο 33%, μολονότι η απαισιοδοξία αυξάνεται σε ποσοστό 40% μεταξύ των νεότερων γενεών.
Η εμπιστοσύνη στη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της επιχείρησης θεωρείται, επίσης, κλειδί για τη διατήρηση του εργατικού της δυναμικού. Οι εργαζόμενοι που πιστεύουν ότι η εταιρεία τους δεν θα επιβιώσει μια δεκαετία με την τρέχουσα πορεία της, είναι πολύ πιο πιθανό να αποχωρήσουν μέσα στους επόμενους 12 μήνες (43% δηλώνουν ότι είναι πιθανό να αποχωρήσουν έναντι 19% μεταξύ των εργαζομένων που πιστεύουν ότι η εταιρεία τους θα επιβιώσει περισσότερο από μια δεκαετία).
Περισσότεροι από τους μισούς (52%) εργαζόμενους παγκοσμίως αναμένουν να βιώσουν κάποια θετική επίδραση στην εργασία τους λόγω της Τεχνητής Νοημοσύνης τα επόμενα πέντε χρόνια, ενώ σχεδόν το ένα τρίτο (31%) δηλώνει συγκεκριμένα ότι αυτή θα αυξήσει την παραγωγικότητα του στην εργασία. Σχεδόν ένας στους τρεις εργαζόμενους (27%) θεωρεί, επίσης, την Τεχνητή Νοημοσύνη ως μια ευκαιρία να αναπτύξει τις δεξιότητές του αποκτώντας νέες.
Τέλος, η έρευνα αποκαλύπτει έντονες διαφορές στη στάση των εργαζομένων απέναντι στην Τεχνητή Νοημοσύνη ανάλογα με την ηλικία τους. Οι νεότερες γενιές είναι πιο πιθανό να αναμένουν ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα επηρεάσει τη σταδιοδρομία τους, τόσο θετικά όσο και αρνητικά. Συγκεκριμένα, το ένα τρίτο 34% των Baby Boomers εκτιμούν ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν θα επηρεάσει τη σταδιοδρομία τους, ενώ μόνο το 14% της Gen Z και το 17% των Millennials συμφωνούν.
Τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη
Κοινοποίηση
Την Γενική Γραμματέα Εργασιακών Σχέσεων κα. Άννα Στρατινάκη
Αθήνα, 29 Νοεμβρίου 2022
Αρ. Πρωτ. Εξερχομένου 054
Θέμα: Υποχρεωτικός μονόδρομος η ανακοίνωση της παράτασης για την απογραφική διαδικασία
Κύριε Υπουργέ,
Έχουμε ήδη φτάσει λίγες ώρες πριν από την καταληκτική ημερομηνία για την ολοκλήρωση της απογραφικής διαδικασίας επιχειρήσεων αλλά και εργαζομένων στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
Επειδή παρά το γεγονός ότι η ΠΟΦΕΕ έγκαιρα είχε διαγνώσει το πρόβλημα και σας είχε ενημερώσει με επιστολές της ότι είναι αδύνατον να ολοκληρωθεί αυτή η τόσο σημαντική διαδικασία μέσα σε 30 ημερολογιακές ημέρες.
Επειδή η ΥΑ 49758/26-05 απόφαση σας ρητά αναφέρει περίοδο απογράφης για τις λοιπές επιχειρήσεις διάστημα διμήνου.
Επειδή το ίδιο το Υπουργείο σας, με δελτίο τύπου του στις 27/11/2022, αναγνωρίζει την ανάγκη ενημέρωσης του επιχειρηματικού κόσμου και μάλιστα αναλαμβάνει και την ευθύνη και την υποχρέωση να την υλοποιήσει.
Επειδή πλέον ο κλάδος με όλα αυτά που έχει επιφορτιστεί, έχει υπερβεί βιολογικά και ψυχολογικά τα όποια όρια αντοχών είχε, και ουσιαστικά με αυτή την μέθοδο αφόρητης πίεσης που ασκείτε λειτουργείτε ανασταλτικά ως προς την ομαλή και ορθή υλοποίηση του τόσο σημαντικού εγχειρήματος του Υπουργείου σας.
Αδυνατούμε να κατανοήσουμε την εμμονικά εκδικητική στάση σας απέναντι στον κλάδο, γιατί άραγε;
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ την παράταση της απογραφικής διαδικασίας, έστω και σήμερα, έως 31/01/2023.
Σε αντίθετη περίπτωση, σας ενημερώνουμε ότι αναλαμβάνετε σε απόλυτο βαθμό την πολιτική ευθύνη για τον πολύ μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων που δεν θα προλάβουν ορθά να ολοκληρώσουν την απογραφική διαδικασία και θα κληθούν να πληρώσουν τεράστια πρόστιμα.
Το 74% των εργαζομένων επισημαίνει ότι η άνοδος των τιμών τους έχει οδηγήσει σε περιορισμό των δαπανών για θέρμανση – Να προστατευτεί το βιοτικό επίπεδο μισθωτών προτείνει η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας
Την ανάγκη να υλοποιηθεί άμεσα ένα μείγμα παρεμβάσεων, έτσι ώστε να προστατευτεί στον μέγιστο δυνατό βαθμό το βιοτικό επίπεδο μισθωτών και κυρίως των χαμηλότερα αμειβόμενων, τονίζουν η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) και το Ινστιτούτο Εργασίας, καθώς, σύμφωνα με σχετική έρευνα, το 59% των εργαζομένων δηλώνει ότι η άνοδος των τιμών τους έχει οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης βασικών ειδών διατροφής και το 74% των εργαζομένων επισημαίνει ότι η άνοδος των τιμών τους έχει οδηγήσει σε περιορισμό των δαπανών για θέρμανση.
Συγκεκριμένα, σήμερα, η ΓΣΕΕ και το Ινστιτούτο Εργασίας δίνουν στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα ειδικής θεματικής έρευνας κοινής γνώμης, που υλοποιείται σε συνεργασία με την εταιρεία Alco και απευθύνεται σε εργαζόμενους ιδιωτικού τομέα για την καταγραφή-μέτρηση και τη συγκριτική αποτίμηση δεικτών κλίματος αναφορικά με την εξέλιξη των αμοιβών, την ασφάλεια της θέσης εργασίας τους και τον χρόνο εργασίας.
Επιπλέον, στην παρούσα έρευνα καταγράφονται οι επιπτώσεις της ακρίβειας στο βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων και, ειδικότερα, στη μείωση της κατανάλωσης βασικών ειδών διατροφής, στον περιορισμό των δαπανών τους για θέρμανση, καθώς και στις δαπάνες ψυχαγωγίας.
Τέλος, αποτυπώνονται οι απόψεις τους σχετικά με το ύψος του κατώτατου μισθού, καθώς και τους τρόπους αντιμετώπισης της προστασίας του βιοτικού επιπέδου τους.
Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από την έρευνα:
«Το 59% των εργαζομένων δηλώνει ότι η άνοδος των τιμών τους έχει οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης βασικών ειδών διατροφής. “Πολύ” απαντά το 26% και “Αρκετά” το 33%. Αντίστοιχα, το 32% στην αντίστοιχη ερώτηση δηλώνει “Λίγο” και το 9% “Καθόλου”.
Το 74% των εργαζομένων δηλώνει ότι η άνοδος των τιμών τους έχει οδηγήσει σε περιορισμό των δαπανών για θέρμανση. “Πολύ” απαντά το 33% και “Αρκετά” το 41%. Αντίστοιχα, το 16% στην αντίστοιχη ερώτηση δηλώνει “Λίγο” και το 10% “Καθόλου”.
Το 80% των εργαζομένων δηλώνει ότι η άνοδος των τιμών τους έχει οδηγήσει σε περιορισμό των δαπανών για ψυχαγωγία. “Πολύ” απαντά το 48% και “Αρκετά” το 32%. Αντίστοιχα, το 14% στην αντίστοιχη ερώτηση δηλώνει “Λίγο” και το 6% “Καθόλου”.
Το 85% των εργαζομένων συμφωνεί με την πρόταση της ΓΣΕΕ να επανέλθει άμεσα το ύψος του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ και, στη συνέχεια, να γίνει διαπραγμάτευση μεταξύ των κοινωνικών εταίρων, ενώ το 10% δηλώνει ότι διαφωνεί.
Το 54% των εργαζομένων πιστεύει ότι ο κατώτατος μισθός θα πρέπει να διαμορφώνεται, μετά από συλλογικές διαπραγματεύσεις μεταξύ οργανώσεων εργοδοτών και της ΓΣΕΕ, ενώ το 42% δηλώνει ότι θα πρέπει να είναι απόφαση της κυβέρνησης.
Ως το αποτελεσματικότερο μέσο για την προστασία του βιοτικού τους επιπέδου από τις ανατιμήσεις, το 49% επιλέγει τη μείωση των ειδικών φόρων και φόρων κατανάλωσης, το 43% την αύξηση του κατώτατου μισθού, ενώ το 3% επιλέγει τη λύση των επιδομάτων.
Από τα υπόλοιπα ευρήματα της έρευνας πολύ σημαντική είναι η διαφοροποίηση του δείκτη αισιοδοξίας (η ερώτηση που διατυπώνεται είναι “είστε ή όχι αισιόδοξοι για την πορεία της χώρας στους μήνες που έρχονται;”), όπου το 61% των εργαζομένων ιδιωτικού τομέα δηλώνουν απαισιόδοξοι και το 30% αισιόδοξοι. Επισημαίνεται ότι ο δείκτης αισιοδοξίας βρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο του από τον Σεπτέμβριο του 2019.
Τέλος, σε σχέση με τον δείκτη ασφάλειας της απασχόλησης, το 60% δηλώνει σίγουρο ότι θα διατηρήσει τη θέση εργασίας του και το 35% δηλώνει όχι».
Σύμφωνα με τη Συνομοσπονδία, «είναι αναγκαίο να υλοποιηθεί άμεσα ένα μείγμα παρεμβάσεων, έτσι ώστε να προστατευτεί στον μέγιστο δυνατό βαθμό το βιοτικό επίπεδο μισθωτών και κυρίως των χαμηλότερα αμειβόμενων. Η ελληνική οικονομία και κοινωνία, μετά την πολυετή λιτότητα, βρίσκεται μπροστά σε ένα νέο κύμα ακρίβειας και ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες και στασιμότητας των εισοδημάτων, που απειλεί την αγοραστική δύναμη πολλών νοικοκυριών και κοινωνικών ομάδων. Η διάρκεια δε της ακρίβειας και μη αντιστάθμισή της με αποτελεσματικές παρεμβάσεις και μέτρα προστασίας του διαθέσιμου εισοδήματος θα οδηγήσουν σε συρρίκνωση της εγχώριας ζήτησης, ενώ θα αυξήσει την πιθανότητα εκδήλωσης φαινομένων στασιμοπληθωρισμού».
Για τους λόγους αυτούς, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η ΓΣΕΕ προτείνει τις εξής εισοδηματικές και δημοσιονομικές παρεμβάσεις:
«Άμεση αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ ανά μήνα.
Στη συνέχεια, προσαρμογή του κατώτατου μισθού στο επίπεδο της αξιοπρεπούς διαβίωσης (60% του διάμεσου μισθού πλήρους απασχόλησης) και συζήτηση με τους εργοδοτικούς φορείς για τον καθορισμό χρονοδιαγράμματος, μέσω της επαναφοράς του προσδιορισμού του στην Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
Σημαντική αύξηση του ποσοστού κάλυψης των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, με στόχο το 70% των μισθωτών και θωράκισή τους με παράταση της ισχύος όλων των όρων των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, μέχρι την ολοκλήρωση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την υπογραφή νέων.
Μείωση ειδικών φόρων κατανάλωσης στην ενέργεια και τα βασικά είδη διατροφής.
Εισαγωγή φόρου επί των έκτακτων κερδών των εταιρειών παροχής ενέργειας και διάθεση του ποσού για τη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών.
Να οριστεί μια περίοδος χάριτος αποπληρωμής λογαριασμών ενέργειας για τα φτωχότερα νοικοκυριά».
Υπεύθυνη δήλωσηεπιχειρήσεων για τους εργαζομένους τους που έχουν την υποχρέωση διενέργειας διαγνωστικού ελέγχου πρέπει να υποβάλλουν από την Τρίτη 5 Απριλίου έως την Παρασκευή 15 Απριλίου, κατά τα οριζόμενα στην υπ’ αριθμόν 64232/15.10.2021 (ΦΕΚ Β’ 4766) ΚΥΑ, όπως έχει τροποποιηθεί με την υπ’ αριθμόν 69459/05.11.2021 (ΦΕΚ Β’ 5165) ΚΥΑ και δη για τις εβδομάδες αναφοράς από 07/02/2022 και μετά.
Επιπλέον, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, δίνεται η δυνατότητα στους υπόχρεους εργοδότες – για τους οποίους εκκρεμεί η υποβολή της ανωτέρω υπεύθυνης δήλωσης για τις εβδομάδες αναφοράς από 15/11/2021 έως και 06/02/2022 – να προβούν στην υποβολή δηλώσεων ή/και διορθώσεων από την Τρίτη 22 Μαρτίου έως τη Δευτέρα 4 Απριλίου.
Ένας στους δύο εργαζομένους λαμβάνει μισθό χαμηλότερο των 800 ευρώ και ένας στους πέντε κάτω των 500 ευρώ
Με μισθούς καθηλωμένους στα όρια της φτώχειας, καλούνται οι έλληνες εργαζόμενοι να αντιμετωπίσουν την έκρηξη των τιμών, την ακρίβεια και την ενεργειακή κρίση.
Ένας στους δύο εργαζομένους λαμβάνει μισθό χαμηλότερο των 800 ευρώ και ένας στους πέντε κάτω των 500 ευρώ. Η κατάρρευση των μισθών που συντελέστηκε την τελευταία δεκαετία απεικονίζεται στον πίνακα των στοιχείων της ΕΡΓΑΝΗΣ, του ΕΦΚΑ και του ΟΑΕΔ.
Το 47,05% των εργαζομένων αμείβεται με 800 ευρώ μεικτά, ενώ το 18,26% λαμβάνει αμοιβές κάτω των 500 ευρώ. Το 56% των μισθωτών αμείβονται με ποσά κάτω των 900 ευρώ (μεικτά) και το 63,6% με αμοιβές κάτω των 1.000 ευρώ μηνιαίως.
Τα ποσά αυτά είναι στα όρια των κατώτατων αμοιβών συνυπολογιζομένων τριετιών και επιδόματος γάμου. Το γεγονός αυτό δείχνει την αναγκαιότητα αναπροσαρμογής των κατώτατων αμοιβών.
Οι αμοιβές των εργαζομένων παραμένουν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, καθώς σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ και του ΕΦΚΑ (το δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2021) 1.017.728 από το σύνολο των 2.163.610 εργαζομένων αμείβονται με μισθούς έως 800 ευρώ. Την ίδια ώρα το 71,81% των εργαζομένων δουλεύει πάνω από 35 ώρες την εβδομάδα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, η συντριπτική πλειονότητα των εργαζομένων απασχολείται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Από τις 291.808 επιχειρήσεις, το 88,3% απασχολεί από έναν έως δέκα εργαζομένους, ενώ από 11 έως 50 εργαζομένους απασχολεί το 10% των επιχειρήσεων.
Επίσης, τρεις στους δέκα εργαζόμενοι, δηλαδή το 28,19%, εργάζεται με ελαστικές μορφές απασχόλησης, δηλαδή λιγότερες από 35 ώρες την εβδομάδα.
Οι 395.115 εργαζόμενοι λαμβάνουν λιγότερα από 500 ευρώ μεικτά. Οι 65.091 εργαζόμενοι λαμβάνουν από 500 έως 600 ευρώ μεικτά, οι 272.156 λαμβάνουν από 600 έως 700 ευρώ μεικτά, και οι 285.366 λαμβάνουν από 700 έως 800 ευρώ μεικτά.
Απεργία
Με δεδομένα όλα αυτά η ΓΣΕΕ ζητά να επανέλθει ο κατώτατος στα 751 ευρώ ή σε διαφορετική περίπτωση να εφαρμοστεί η προεκλογική δέσμευση του κυβερνώντος κόμματος για αύξηση του κατώτατου διπλάσια από την αύξηση του ΑΕΠ, γεγονός που οδηγεί σε αύξηση κοντά –ίσως και υψηλότερη– από το 12%.
Χαρακτηριστική είναι η αναφορά στην απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της οργάνωσης: «Η κυβέρνηση πρέπει να τηρήσει την προεκλογική δέσμευσή της, επαναφέροντας –έστω και υπολειπόμενη αυτής (αύξηση διπλάσια της οικονομικής μεγέθυνσης για κάθε χρόνο)– τον κατώτατο μισθό στα 751 ευρώ και μετά να παραδώσει τον προσδιορισμό του στην ΕΓΣΣΕ (δηλαδή ΓΣΕΕ και εργοδοτικές οργανώσεις)».
Το θέμα του κατώτατου μισθού, οι κλαδικές συμβάσεις, αλλά και το κρίσιμο θέμα της ακρίβειας αποτελούν τα βασικά αιτήματα διεκδίκησης για την γενική πανελλαδική 24ωρη απεργία που έχουν προκηρύξει η ΓΣΕΕ, η ΑΔΕΔΥ και το Εργατικό Κέντρο Αθήνας για την Τετάρτη 6 Απριλίου.
→ Με την απόφαση 3512/17-01-2022, τροποποιείται η 109412/31-12-2021 κοινή υπουργική απόφαση «Αναστολή συμβάσεων εργασίας εργαζομένων σε επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα κατά τον μήνα Ιανουάριο 2022».
Τι αλλάζει :
1. Οι επιχειρήσεις/εργοδότες του Κεφαλαίου Α της απόφασης που ανήκουν στους κλάδους του παραρτήματος και στις οποίες έχει επιβληθεί απαγόρευση μουσικής και των οποίων έχει περιοριστεί η λειτουργία της έδρας ή των υποκαταστημάτων τους έως τις 12 π.μ (00:00), με εντολή δημόσιας αρχής, για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η εντολή αυτή, δύνανται να θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας μέρους ή του συνόλου των εργαζομένων τους, οι οποίοι έχουν προσληφθεί έως και την 30η Δεκεμβρίου 2021, για τον μήνα Ιανουάριο 2022, αντί του συνόλου όπως ίσχυε πριν την τροποποίηση της απόφασης.
2. Προστίθεται νέο παράρτημα Α, και ορίζεται ότι οι επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα βάσει κύριου Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ) την 30/12/2021 ή δευτερεύοντα ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα έσοδα το φορολογικό έτος 2020 σύμφωνα με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που έχουν υποβληθεί έως και την 29/12/2021, όπως ορίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με το σχετικό νέο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α της απόφαση, δύνανται να θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας τις συμβάσεις εργασίας μέρους ή του συνόλου των εργαζομένων τους, οι οποίοι έχουν προσληφθεί έως και την 30η Δεκεμβρίου 2021, από 14/1/2022 έως και 31/1/2022.
3. Προστίθεται νέο παράρτημα Β και ορίζεται ότι, οι επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα βάσει κύριου Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ) την 30/12/2021 ή δευτερεύοντα ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα έσοδα το φορολογικό έτος 2020 σύμφωνα με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που έχουν υποβληθεί έως και την 29/12/2021, όπως ορίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με το νέο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β της απόφαση , δύνανται να θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους που έχουν προσληφθεί έως και την 30η Δεκεμβρίου 2021 και κατά μέγιστο ποσοστό 25% αυτών που απασχολούνταν την 30η/12/2021, για χρονικό διάστημα από 14/1/2022 έως και 31/1/2022. Σε περίπτωση που μια επιχείρηση απασχολούσε κατά την 30/12/2021 μέχρι και τέσσερις εργαζόμενους δύναται να τεθεί σε αναστολή η σύμβαση εργασίας ενός εξ αυτών.
4. Η επιχείρηση κατά τα χρονικά διαστήματα ως άνω, μπορεί να υποβάλει περισσότερες της μιας δηλώσεις αναστολής συμβάσεων εργασίας.
5. Ειδικά, για συμβάσεις εργασίας εργαζομένων που τίθενται σε αναστολή από την 14η Ιανουαρίου 2022 έως και την 21η Ιανουαρίου 2022, οι υπεύθυνες δηλώσεις των επιχειρήσεων- εργοδοτών των νέων περιπτώσεων που αφορούν τα παραρτήματα Α και Β (περιπτώσεις 1β και 1γ του άρθρου 1 του Κεφαλαίου Α) δύνανται να υποβληθούν από την ημέρα ενεργοποίησης του συστήματος υποβολής δηλώσεων στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ και έως την 21/1/2022
Συνεπώς για τις νέες περιπτώσεις αναστολών που έχουν προστεθεί στο κεφάλαιο ! και αφορούν επιχειρήσεις των νέων παραρτημάτων Α και Β μπορούν να γίνουν υπεύθυνες δηλώσεις έως την 21.1.2021
Τι πρέπει να κάνει ο εργαζόμενος αν δεν του καταβληθεί το Δώρο – Όλα τα ενεργά links
Όλοι οι μισθωτοί που απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα με σχέση εξαρτημένης εργασίας αορίστου ή ορισμένου χρόνου, πλήρους ή μερικής απασχόλησης σε οποιοδήποτε εργοδότη δικαιούνται δώρο Χριστουγέννων.
Οι εργαζόμενοι έχουν τη δυνατότητα, μέσω της online εφαρμογής που έχει δημιουργήσει το ΚΕΠΕΑ, να υπολογίσουν μόνοι τους το δώρο Χριστουγέννων, που δικαιούνται, στον σύνδεσμο: http://kepea.gr/calc-doro-xristoygennon.php.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, όλοι οι μισθωτοί που απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα με σχέση εξαρτημένης εργασίας αορίστου ή ορισμένου χρόνου, πλήρους ή μερικής απασχόλησης σε οποιονδήποτε εργοδότη, δικαιούνται δώρα εορτών.
Πώς υπολογίζεται το Δώρο Χριστουγέννων
Για τον υπολογισμό του ποσού των Δώρων λαμβάνεται υπόψη ο τρόπος αμοιβής των μισθωτών, δηλαδή αν αμείβονται με ημερομίσθιο ή με μισθό. Η χρονική περίοδος που υπολογίζεται το Δώρο Χριστουγέννων αρχίζει από την 1η Μαΐου μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους.
Υπολογίστε online το Δώρο Χριστουγέννων
Με την νέα online εφαρμογή που έχει δημιουργήσει το ΚΕ.Π.Ε.Α. δίνεται η δυνατότητα οι εργαζόμενοι να υπολογίσουν μόνοι τους το Δώρο Χριστουγέννων που δικαιούνται.
Έτσι, οι εργαζόμενοι που η σχέση εργασίας τους με τον εργοδότη είχε διάρκεια χωρίς διακοπή όλη τη χρονική περίοδο που προαναφέρθηκε, δηλαδή από 1ης Μαΐου μέχρι 31ης Δεκεμβρίου κάθε έτους, δικαιούνται ολόκληρο το Δώρο που είναι ίσο με έναν μηνιαίο μισθό για τους αμειβόμενους με μισθό και με 25 ημερομίσθια για τους αμειβόμενους με ημερομίσθιο.
Όσοι, όμως, από τους παραπάνω μισθωτούς που η σχέση τους με τον εργοδότη δεν διήρκησε ολόκληρο το χρονικό διάστημα (από 1/5 έως και 31/12), δικαιούνται να λάβουν τμήμα του δώρου ανάλογο με τη χρονική διάρκεια της εργασιακής σχέσης τους.
Σε αυτήν την περίπτωση, το δώρο Χριστουγέννων υπολογίζεται ως εξής: 2/25 του μηνιαίου μισθού ή 2 ημερομίσθια – ανάλογα με το πώς αμείβονται – για κάθε 19 ημερολογιακές ημέρες διάρκειας της εργασιακής σχέσης. Ακόμα και οι μισθωτοί που εργάστηκαν χρονικό διάστημα μικρότερο των 19 ημέρων δικαιούνται ανάλογο κλάσμα του δώρου.
Εκτός από την περίπτωση που η εργασία παρασχέθηκε χωρίς διακοπή όλο το διάστημα από την 1η Μαΐου έως την 31η Δεκεμβρίου, στο διάστημα αυτό συνυπολογίζονται και όλες οι ημέρες που οι εργαζόμενοι-ες απουσιάζουν νόμιμα από την εργασία τους (π.χ. με ετήσια άδεια, με άδεια μητρότητας).
Ειδικά, ως προς την απουσία των εργαζομένων, λόγω ασθένειας, στο διάστημα υπολογισμού του δώρου Χριστουγέννων συνυπολογίζονται τα «τριήμερα ασθενείας», δηλαδή ο χρόνος απουσίας κατά τον οποίο δεν καταβάλλεται επίδομα ασθενείας, ενώ αφαιρούνται τα διαστήματα που καταβάλλεται από τον ασφαλιστικό φορέα επίδομα ασθενείας. Τα δώρα εορτών σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται να καταβληθούν σε είδος, αλλά μόνο σε χρήμα.
Πότε καταβάλλεται το δώρο Χριστουγέννων
Tο δώρο Χριστουγέννων πρέπει να καταβληθεί, μέχρι την 21η Δεκεμβρίου κάθε έτους. Το δώρο Χριστουγέννων υπόκειται σε εισφορές υπέρ ΕΦΚΑ, φόρου μισθωτών υπηρεσιών. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, ο εργοδότης μπορεί να καταβάλει το δώρο και νωρίτερα από την παραπάνω ημερομηνία.
Ειδικότερα, για τις αποδοχές του δώρου Χριστουγέννων:
Βάση για τον υπολογισμό του δώρου αποτελούν οι αποδοχές που πραγματικά καταβάλλονται στους μισθωτούς κατά την 10η Δεκεμβρίου. Σε περίπτωση που η εργασιακή σχέση έχει λυθεί, πριν από τις παραπάνω ημερομηνίες, τo δώρο Χριστουγέννων υπολογίζεται με βάση τις αποδοχές που καταβάλλονταν την ημέρα που λύθηκε η εργασιακή σχέση.
Σαν καταβαλλόμενος μισθός ή ημερομίσθιο είναι το σύνολο των τακτικών αποδοχών. Στη έννοια των τακτικών αποδοχών περιλαμβάνονται ο μισθός ή το ημερομίσθιο, καθώς και κάθε άλλη παροχή (είτε σε χρήμα είτε σε είδος, όπως τροφή, κατοικία, κλπ), εφόσον καταβάλλεται από τον εργοδότη σαν αντάλλαγμα της παρεχόμενης από το μισθωτό εργασίας – τακτικά κάθε μήνα – ή κατ’ επανάληψη, περιοδικά, κατά ορισμένα διαστήματα του χρόνου.
Τι πρέπει να κάνει ο εργαζόμενος αν δεν του καταβληθεί το Δώρο
Η καταβολή του Δώρου Χριστουγέννων πρέπει να γίνει έως τις 21/12 ενώ η ημερομηνία 31/12 αποτελεί δήλη ημέρα (ΑΠ 40/2002 Ολ.) και είναι το απώτερο χρονικό σημείο καταβολής του.
Σε περίπτωση που το Δώρο Χριστουγέννων δεν καταβληθεί έγκαιρα, οι εργαζόμενοι πρέπει να προσφύγουν στην οικεία Επιθεώρηση Εργασίας προκειμένου να συνταχθεί μηνυτήρια αναφορά.
Η μηνυτήρια αναφορά διαβιβάζεται στον Εισαγγελέα για την άσκηση ατομικής δίωξης σε βάρος του εργοδότη ενώ παράλληλα διαβιβάζεται και στο οικείο αστυνομικό τμήμα για την κίνηση της αυτόφωρης διαδικασίας.
Για την υποβολή της μηνυτήριας αναφοράς στην Επιθεώρηση Εργασίας οι εργαζόμενοι δεν πληρώνουν παράβολο. Εάν όμως καταθέσουν ατομική μήνυση οφείλουν να πληρώσουν ατομικό παράβολο ποσού 100 ευρώ (+20% προσαύξηση).
Επισημαίνουμε ότι στη μηνυτήρια αναφορά θα πρέπει να αναγράφονται τα στοιχεία της επιχείρησης και τα στοιχεία κατοικίας του εργοδότη, εάν αυτό είναι δυνατό, δεδομένου ότι η διαδικασία του αυτοφώρου διαρκεί 48 ώρες.
Σε κάθε περίπτωση μη καταβολής του Δώρου Χριστουγέννων, μέσα στην τασσόμενη προθεσμία, οι Κοινωνικοί Επιθεωρητές Εργασίας του Σ.ΕΠ.Ε έχουν υποχρέωση να επεμβαίνουν άμεσα, διενεργώντας ελέγχους και να βρίσκονται σε πλήρη ετοιμότητα, για την άσκηση της διαδικασίας του αυτοφώρου και την επιβολή των σχετικών κυρώσεων.
Στις 16 Οκτωβρίου 2021 δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η υπ’ αρ. Δ1α/ΓΠοικ64232 Κοινή Υπουργική Απόφαση υπό τον τίτλο «Εφαρμογή του υποχρεωτικού μέτρου του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα που παρέχουν εργασία με φυσική παρουσία στον τόπο εργασίας». Κεντρική της πρόβλεψη είναι η θέσπιση υποχρέωσης για τους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα με φυσική παρουσία στον χώρο εργασίας να υποβάλλονται υποχρεωτικά -και με δική τους επιβάρυνση- σε διαγνωστικό έλεγχο (rapid ή μοριακό τεστ), όσο δεν εμβολιάζονται.
Ι. Ποιοι υποχρεούνται να κάνουν rapidtests και ποιοι εξαιρούνται:
Ειδικότερα, υποχρέωση για διενέργεια rapid tests για να προσέλθουν στην εργασία τους έχουν:
α) Όλοι οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα που απασχολούνται με σχέση εξαρτημένης εργασίας ή με πρακτική άσκηση.
β) Οι ωφελούμενοι των προγραμμάτων Κοινωφελούς Χαρακτήρα του ΟΑΕΔ που απασχολούνται σε Δήμους, Περιφέρειες κ.λπ.
γ) Οι καταρτιζόμενοι/μαθητευόμενοι/σπουδαστές των δημόσιων ή ιδιωτικών εκπαιδευτικών δομών και οι φοιτητές των ΑΕΙ που διεξάγουν πρακτική άσκηση ή μαθητεία στο πλαίσιο εκπαιδευτικής διαδικασίας σε φορείς του ιδιωτικού τομέα.
ΔΕΝ υποχρεούνται να υποβληθούν σε rapid test oι εργαζόμενοι που έχουν εμβολιαστεί (και είναι κάτοχοι του σχετικού Πιστοποιητικού Εμβολιασμού), ή έχουν νοσήσει από κορωνοϊό το τελευταίο εξάμηνο (και έχουν Πιστοποιητικό Νόσησης).
Αξίζει να επισημάνουμε ότι στην ΚΥΑ δεν προβλέπεται κάτι για τους εργοδότες, τα μέλη διοίκησης, τους εταίρους, τους ελεύθερους επαγγελματίες-επιτηδευματίες, τους αυτοαπασχολούμενους και τα rapid test και έτσι οι ως άνω δεν έχουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις σε ότι αφορά την πραγματοποίηση και τη δήλωση rapid test κατά του κορωνοϊού στο ΕΡΓΑΝΗ. Οι εργοδότες, τα μέλη διοίκησης, οι εταίροι, οι ελεύθεροι επαγγελματίες-επιτηδευματίες, οι αυτοαπασχολούμενοι, εφόσον προσφέρουν προσωπική εργασία στην επιχείρησή τους ή παρευρίσκονται στους χώρους εργασίας, οφείλουν με ατομική τους ευθύνη να υποβάλλονται σε διαγνωστικό έλεγχο (self test) με δική τους δαπάνη χωρίς να έχουν υποχρέωση να δηλώνουν το αποτέλεσμα στην πλατφόρμα του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ. Μπορούν όμως και αυτοί να δηλώνουν προαιρετικά – όπως αναφέρεται – το αποτέλεσμα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα self-testing.gov.gr.
ΙΙ. Διαδικασία διενέργειας rapidtests:
Το τεστ διενεργείται έναντι αντιτίμου, με επιβάρυνση του ίδιου του εργαζομένου, μπορεί να είναι είτε rapid, είτε μοριακό και να γίνεται σε ιδιωτικά διαγνωστικά εργαστήρια, σε ιδιωτικές κλινικές, σε ιδιώτες γιατρούς ή φαρμακεία. Διενεργείται 1 φορά την εβδομάδα και ισχύει για μια εβδομάδα από την ημέρα διενέργειάς του.
Για συγκεκριμένες κατηγορίες εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα, υπάρχει υποχρέωση για 2 τεστ την εβδομάδα, με χρονική απόσταση κατ’ ελάχιστον 2 ημερών ή 48 ωρών μεταξύ των δύο τεστ. Η υποχρέωση για δυο τεστ την εβδομάδα (αντί για ένα) αφορά στους εργαζομένους σε:
Εργαζόμενοι σε ιδιωτικές δομές εκπαίδευσης (σχολεία, φροντιστήρια, ΚΕΚ, ΙΕΚ, κέντρα ξένων γλωσσών, καλλιτεχνική εκπαίδευση κ.α.) -Υγειονομικό προσωπικό που έχει απαλλαγεί από την υποχρέωση εμβολιασμού για τους λόγους υγείας που προβλέπονται από το νόμο.
Οι εργαζόμενοι των ως άνω κλάδων που εργάζονται μία ή δυο ημέρες την εβδομάδα με χρονική απόσταση κατά μέγιστο μίας ημέρας μεταξύ αυτών (π.χ. Δευτέρα-Τετάρτη), υποχρεούνται στη διενέργεια rapid test μία φορά την εβδομάδα έως και 24 ώρες πριν την προσέλευση στον τόπο εργασίας. Αυτοί που εργάζονται 2 φορές την εβδομάδα με χρονική απόσταση τουλάχιστον δυο ημέρες ή τρεις φορές την εβδομάδα και πάνω υποχρεούνται σε διενέργεια rapid test 2 φορές την εβδομάδα.
Εξαιρούνται από την υποχρέωση διενέργειας rapidtest με δική τους επιβάρυνση οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα για τους οποίους συντρέχουν ιατρικοί λόγοι για να μην εμβολιαστούν. Οι εν λόγω εργαζόμενοι κατ’ εξαίρεση μπορούν να υποβληθούν σε rapidtest δωρεάν, σε δημόσιες δομές.
ΙΙΙ. Έλεγχος συμμόρφωσης με την υποχρέωση διενέργειας rapidtest:
Τα διαγνωστικά κέντρα, ιδιωτικές κλινικές κ.λπ. στέλνουν εντός 24ωρου στο Εθνικό Μητρώο Ασθενών COVID-19 που τηρείται στην ΗΔΙΚΑ τα στοιχεία των προσώπων που ελέγχθηκαν και το αποτέλεσμα του ελέγχου (θετικό ή αρνητικό. Αν το αποτέλεσμα του ελέγχου είναι αρνητικό, μετά από την καταχώριση αυτή ο εργαζόμενος μπορεί να εκδίδει από το gov.gr Βεβαίωση Αρνητικού αποτελέσματος. Αν το αποτέλεσμα είναι θετικό, ο εργαζόμενος ενημερώνει άμεσα τον εργοδότη και ισχύουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ (καραντίνα κλπ).
Το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ διαλειτουργεί με την ΗΔΙΚΑ και διαμορφώνεται το ιστορικό διαγνωστικών ελέγχων των εργαζομένων. Σε αυτό το αρχείο έχει πρόσβαση ο εργοδότης, που υποχρεούνται να δηλώσει ποιοι εργαζόμενοι εξαιρούνται από την υποχρέωση, υποβάλλοντας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ «Υπεύθυνη Δήλωση Επιχειρήσεων-Εργοδοτών περί τήρησης της υποχρέωσης υποβολής των ανεμβολίαστων και μη νοσησάντων εργαζομένων σε διαγνωστικό έλεγχο νόσησης από τον κορωνοϊό COVΙD-19». Στην συνέχεια εκδίδεται από Π.Σ ΕΡΓΑΝΗ ο τελικός κατάλογος των παραβατών.
Η προαναφερθείσα Υπεύθυνη Δήλωση υποβάλλεται για πρώτη φορά εντός 10 εργάσιμων ημερών από τη δημοσίευση της ΚΥΑ (και αφορά στην πρώτη εβδομάδα αναφοράς) και στη συνέχεια κάθε εβδομάδα από Τρίτη έως Παρασκευή για την εβδομάδα που προηγήθηκε.
IV. Πρόστιμα
Στους εργαζόμενους που δεν υποβάλλονται σε rapidtest επιβάλλεται για κάθε παράβαση της εβδομαδιαίας υποχρέωσής τους για τη διενέργεια του ελέγχου διοικητικό πρόστιμο 300 ευρώ σε περιπτώσεις πλήρους απασχόλησης και 150 ευρώ για μερική απασχόληση. Η παράβαση διαπιστώνεται και το πρόστιμο επιβάλλεται με πράξη του προϊσταμένου του κατά τόπο αρμόδιου Τμήματος Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων του ΣΕΠΕ, κατόπιν άντλησης του τελικού αρχείου παραβατών από το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ.
Εάν ο εργοδότης δεν υποβάλλει την Υπεύθυνη Δήλωση με την κατάσταση των εργαζομένων, του επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποβολής ψευδούς δήλωσης, επιβάλλεται στον εργοδότη πρόστιμο 10.000 ευρώ.
O εργοδότης δεν επιτρέπεται ρητά να απασχολήσει εργαζόμενο με θετικό rapidtest. Σε περίπτωση που διενεργηθεί έλεγχος από τις αρμόδιες αρχές και βρεθεί να το έχει πράξει, του επιβάλλεται πρόστιμο 1.500 ευρώ. Εάν ο εργοδότης δεν ενημερώσει με κάθε πρόσφορο μέσο τους εργαζομένους του για την υποχρέωση διενέργειας rapid test του επιβάλλεται πρόστιμο 300 ευρώ άπαξ.
Oι επιχειρήσεις- εργοδότες μπορούν να ενταχθούν στον Μηχανισμό Συν-Εργασία για τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο 2021 – Ποια τα κριτήρια
Έχει ξεκινήσει ήδη η διαδικασία υποβολής αιτήσεων από τους εργοδότες που επιθυμούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα «Συν-Εργασία» από την Παρασκευή 1η Οκτωβρίου. Υπενθυμίζεται ότι το πρόγραμμα έχει παραταθεί έως την 31η Δεκεμβρίου 2021.
Ποιοι εντάσσονται στον Μηχανισμό
Δικαίωμα ένταξης στον Μηχανισμό Συν-Εργασία έχουν όλοι οι εργαζόμενοι, που έχουν προσληφθεί με όρους πλήρους απασχόλησης, έως την 30η Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους.
Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις- εργοδότες μπορούν να ενταχθούν στον Μηχανισμό για τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο 2021, εφόσον πληρούν τα απαραίτητα οικονομικά κριτήρια, τα οποία είναι τα ίδια με αυτά που ισχύουν για την ένταξή τους κατά τους μήνες Ιούλιο-Αύγουστο-Σεπτέμβριο 2021.
Β. Για τον Οκτώβριο – α’ φάση
Δίνεται η δυνατότητα υποβολής στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ των δηλώσεων «ΑΙΤΗΣΗ / ΔΗΛΩΣΗ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΤΟΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» (Α’ – ΦΑΣΗ)» και «ΑΙΤΗΣΗ / ΔΗΛΩΣΗ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΤΟΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» (Α΄ – ΦΑΣΗ) – ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ» από επιχειρήσεις – εργοδότες που επιθυμούν να ενταχθούν στον Μηχανισμό για τον μήνα ΟΚΤΩΒΡΙΟ 2021 εντός της κάτωθι προθεσμίας:
Προθεσμίες υποβολής δηλώσεων και ορθών επαναλήψεων 1/10/2021- 31/10/2021
Σε κάθε περίπτωση παραμένει η υποχρέωση γνωστοποίησης εκ των προτέρων κάθε αλλαγής ή τροποποίησης της οργάνωσης του χρόνου εργασίας μέσω του εντύπου Ε4: Πίνακας Προσωπικού – Συμπληρωματικός Ωραρίου των εργαζομένων που εντάσσονται στον ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ, για τον μήνα Οκτώβριο.
Γ. Για τον Σεπτέμβριο – β’ φάση
Δίνεται η δυνατότητα υποβολής των δηλώσεων «ΑΙΤΗΣΗ / ΔΗΛΩΣΗ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΤΟΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» (Β’- ΦΑΣΗ)» εντός της κάτωθι προθεσμίας:
Προθεσμίες υποβολής δηλώσεων και ορθών επαναλήψεων 1/10/2021-11/10/2021
Α. Η διάρκεια ισχύος του Μηχανισμού «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» παρατείνεται έως 31/12/2021.
Οι επιχειρήσεις- εργοδότες μπορούν να ενταχθούν στον Μηχανισμό «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» για τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο 2021, εφόσον πληρούν τα απαραίτητα οικονομικά κριτήρια, τα οποία είναι τα ίδια με αυτά που ισχύουν για την ένταξή τους κατά τους μήνες Ιούλιο-Αύγουστο-Σεπτέμβριο 2021.
Για τους μήνες Οκτώβριο 2021 έως και Δεκέμβριο 2021 στον Μηχανισμό «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» εντάσσονται οι εργαζόμενοι, που έχουν εξαρτημένη σχέση εργασίας, πλήρους απασχόλησης κατά την 30η Σεπτεμβρίου 2021.
Β. Για τον μήνα ΟΚΤΩΒΡΙΟ 2021 – Α’ ΦΑΣΗ ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ
Δίνεται η δυνατότητα υποβολής στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ των δηλώσεων «ΑΙΤΗΣΗ / ΔΗΛΩΣΗ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΤΟΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» (Α’ – ΦΑΣΗ)» και «ΑΙΤΗΣΗ / ΔΗΛΩΣΗ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΤΟΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» (Α΄ – ΦΑΣΗ) – ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ» από επιχειρήσεις – εργοδότες που επιθυμούν να ενταχθούν στον Μηχανισμό για τον μήνα ΟΚΤΩΒΡΙΟ 2021 εντός της κάτωθι προθεσμίας:
Σε κάθε περίπτωση παραμένει η υποχρέωση γνωστοποίησης εκ των προτέρων κάθε αλλαγής ή τροποποίησης της οργάνωσης του χρόνου εργασίας μέσω του εντύπου Ε4: Πίνακας Προσωπικού – Συμπληρωματικός Ωραρίου των εργαζομένων που εντάσσονται στον ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ, για τον μήνα Οκτώβριο.
Γ. Για τον μήνα ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ 2021 – B’ ΦΑΣΗ ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ
Δίνεται η δυνατότητα υποβολής των δηλώσεων «ΑΙΤΗΣΗ / ΔΗΛΩΣΗ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΤΟΝ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» (Β’- ΦΑΣΗ)» εντός της κάτωθι προθεσμίας:
Ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ & ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ (ΠΣΕΠΕ), στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014 – 2020», έχει αναλάβει ως Δικαιούχος την υλοποίηση της Πράξης: «Κατάρτιση και πιστοποίηση γνώσεων και δεξιοτήτων εργαζομένων για την απόκτηση νέων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων σε ειδικότητες Εφοδιαστικής Αλυσίδας» με κωδικό ΟΠΣ 5035177, σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. 19.04.2019/2700/882/Α3 (ΑΔΑ ΩΚΒ2465ΧΙ8-Ω2Λ) ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ Απόφαση Ένταξης.
Αντικείμενο της Πράξης είναι η παροχή υπηρεσιών κατάρτισης και πιστοποίησης 1.045 εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα όλων των παραγωγικών κλάδων της οικονομίας, για την απόκτηση νέων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων (σύμφωνα με το διεθνές πρότυπο ISO/IEC 17024 ή ισοδύναμο ή ΕΟΠΠΕΠ ) που θα ενισχύσουν ουσιωδώς τη δυνατότητα για την απασχόλησή τους, την προοπτική βελτίωσης των όρων απασχόλησής τους και την επαγγελματική τους κινητικότητα για την εξασφάλιση των προσφορότερων εργασιακών όρων και την προσαρμογή τους στις αλλαγές του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Η Πράξη απευθύνεται σε 1.045 ωφελούμενους σε όλη τη χώρα, εργαζόμενους, του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας, ανεξάρτητα από τον κλάδο απασχόλησής τους. Με την υλοποίηση των ενεργειών αυτών αναμένεται οι εργαζόμενοι να εφοδιαστούν με τις δεξιότητες που απαιτούνται για να αποκτήσουν πρόσβαση στις νέες ευκαιρίες που προσφέρει ο ψηφιακός μετασχηματισμός της οικονομίας που σταδιακά συντελείται. Αντικείμενο της πράξης είναι η κατάρτιση, η πιστοποίηση και ενίσχυση των επαγγελματικών προσόντων των ωφελούμενων, σε όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας.
Η Πράξη στοχεύει στην ποιοτική αναβάθμιση των γνώσεων και προσόντων σε όλους τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, ανεξαρτήτως του κλάδου ή της επιχείρησης όπου απασχολούνται. Μέσω της ενίσχυσης και αναβάθμισης του ανθρώπινου δυναμικού, αναμένεται να υπάρξει προστιθέμενη αξία σε ολόκληρη την οικονομία. Αντικείμενο της πράξης είναι η εκπαίδευση και ενίσχυση των επαγγελματικών προσόντων των ωφελούμενων, σε όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας – Αττική, Νότιο Αιγαίο, Ανατολική Μακεδονία – Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Ήπειρος, Θεσσαλία, Δυτική Ελλάδα, Δυτική Μακεδονία, Ιόνια Νησιά, Πελοπόννησος, Βόρειο Αιγαίο, Κρήτη, Στερεά Ελλάδα.