Για επιστρεπτέα προκαταβολή, αυξημένη αποζημίωση ειδικού σκοπού και επιδότηση παγίων δαπανών
Nέα παράταση, έως τις 15 Νοεμβρίου 2021, αποφάσισαν να δώσουν το υπουργείο Οικονομικών και τα συναρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Εργασίας στην προθεσμία υποβολής των απαραίτητων δικαιολογητικών, για τις επιχειρήσεις που έλαβαν χρηματοδοτική στήριξη στο πλαίσιο όλων των κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής και του μέτρου της αυξημένης αποζημίωσης ειδικού σκοπού, καθώς και για τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο μέτρο της επιδότησης παγίων δαπανών.
Προς διευκόλυνση της διαδικασίας υποβολής των δικαιολογητικών, διευκρινίζεται ότι υποχρέωση υποβολής δικαιολογητικών έχουν οι επιχειρήσεις που έχουν λάβει ενίσχυση βάσει του Προσωρινού Πλαισίου, ενώ τα δικαιολογητικά υποβάλλονται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “myBusinessSupport” της ΑΑΔΕ.
Υπενθυμίζεται ότι το απαιτούμενο ενιαίο πιστοποιητικό δικαστικής φερεγγυότητας προβλέπεται να αναζητείται αυτεπαγγέλτως στις περιπτώσεις των Πρωτοδικείων που διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα, δηλαδή των Πρωτοδικείων Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Πειραιώς και Χαλκίδας.
Στην περίπτωση που η έδρα της επιχείρησης δεν βρίσκεται στις ανωτέρω περιοχές, το πιστοποιητικό, εκδίδεται από το Πρωτοδικείο της έδρας της επιχείρησης και υποβάλλεται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “myBusinessSupport” της ΑΑΔΕ, ενώ η σχετική αίτηση για την έκδοσή του δύναται να υποβάλλεται και μέσω του gov.gr.
Παρατείνεται μέχρι τις 31 Ιουλίου στις 15:00 η προθεσμία για την υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2022 φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του ΚΦΕ, των οποίων το φορολογικό έτος λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2022, με απόφαση που υπέγραψε σήμερα ο υφυπουργός Οικονομικών, Απόστολος Βεσυρόπουλος.
Υπενθυμίζεται ότι η καταβολή της πρώτης δόσης του φόρου εισοδήματος θα πρέπει να γίνει έως τις 31 Ιουλίου.
Όπως αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση, «η Κυβέρνηση, ασκώντας σταθερά μια φορολογική πολιτική με κοινωνικό και αναπτυξιακό πρόσημο, παρατείνει το χρονικό περιθώριο υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, προκειμένου να διευκολύνει όλους τους Έλληνες πολίτες για να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους».
Τελευταία ευκαιρία για χιλιάδες επιχειρήσεις προκειμένου να καταθέσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά
Έως τις 31 Μαΐου έχουν προθεσμία χιλιάδες επιχειρήσεις που έλαβαν επιστρεπτέα προκαταβολή, να υποβάλλουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά και να γλιτώσουν την εφάπαξ και με τόκο επιστροφή των ποσών.
Τα δικαιολογητικά έχουν ως σημείο αναφοράς την υποχρέωση τήρησης του αριθμού των εργαζομένων που δραστηριοποιούνται στις επιχειρήσεις. Η εφάπαξ και έντοκη εξόφληση των ποσών της επιστρεπτέας, που βεβαιώθηκαν με το «ραβασάκι» που είχε στείλει η ΑΑΔΕ στις επιχειρήσεις στις 2 Νοεμβρίου 2022, θα πρέπει να γίνει έως τις 30 Ιουνίου 2023.
Η πρόσφατη κοινή υπουργική απόφαση προβλέπει ότι όσοι επιχειρηματίες δεν υποβάλουν δικαιολογητικά μέχρι τη νέα προθεσμία (31η Μαΐου 2023) ή τα δικαιολογητικά δεν αποδεικνύουν, ότι, τήρησαν τον όρο της απασχόλησης εργαζομένων, τότε δεν ισχύουν οι παρατάσεις, αλλά το επιστρεπτέο ποσό βεβαιώνεται την 30η Νοεμβρίου 2022 και καταβάλλεται αναδρομικά από τη συγκεκριμένη ημερομηνία με τους αναλογούντες τόκους έως την 30η Ιουνίου 2023.
Συγκεκριμένα η κοινή απόφαση προβλέπει τα ακόλουθα:
Σε περίπτωση μη υποβολής των απαιτούμενων δικαιολογητικών μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία, η επιχείρηση μπορεί να τα υποβάλει μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «myBusinessSupport», από την 19η Ιουλίου μέχρι την 23η Σεπτεμβρίου 2022, από την 30η Νοεμβρίου 2022 μέχρι και την 30η Δεκεμβρίου 2022 και από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι και την 31η Μαΐου 2023.
Για τα ποσά που βεβαιώθηκαν ως αχρεωστήτως καταβληθέντα μέχρι και 2 Νοεμβρίου 2022, η προθεσμία καταβολής παρατείνεται ως την 30η Ιουνίου 2023.
Σε περίπτωση βεβαίωσης αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών λόγω μη τήρησης της υποχρέωσης διατήρησης εργαζομένων διενεργείται εκ νέου υπολογισμός σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 9.
Εφόσον έχουν υποβληθεί τα απαραίτητα δικαιολογητικά μέχρι και 23 Σεπτεμβρίου 2022 και μετά τον επανυπολογισμό της υποχρέωσης διατήρησης εργαζομένων προκύπτει ότι τηρήθηκαν οι υποχρεώσεις της επιχείρησης, το αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό που βεβαιώθηκε διαγράφεται με την έκδοση Ατομικού Φύλλου Έκπτωσης (ΑΦΕΚ), από τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών και ταυτόχρονα εκδίδεται νέος νόμιμος τίτλος είσπραξης για την επιστροφή του επιστρεπτέου μέρους της ενίσχυσης όπως αυτό υπολογίζεται σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 8. Ο νέος τίτλος είσπραξης εξοφλείται σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 8. Ποσά που τυχόν καταβλήθηκαν βάσει του αρχικού τίτλου είσπραξης πιστώνονται στην οφειλή που προκύπτει από τον νέο τίτλο είσπραξης.
Εφόσον μετά τον επανυπολογισμό της υποχρέωσης διατήρησης εργαζομένων και την παρέλευση της προθεσμίας της 31ης Μαΐου 2023 για την υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών, προκύπτει ότι τηρήθηκαν οι υποχρεώσεις της επιχείρησης, το αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό που βεβαιώθηκε διαγράφεται με την έκδοση Ατομικού Φύλλου Έκπτωσης (ΑΦΕΚ), από τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών και ταυτόχρονα εκδίδεται νέος νόμιμος τίτλος είσπραξης για την επιστροφή του επιστρεπτέου μέρους της ενίσχυσης όπως αυτό υπολογίζεται σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου
Ο νέος τίτλος είσπραξης εξοφλείται σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 8. Η δυνατότητα εφάπαξ καταβολής του επιστρεπτέου ποσού της ληφθείσας ενίσχυσης με έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού των ανωτέρω περ. α και β της παρ. 3 του άρθρου 8 ισχύει μόνο εφόσον τα απαιτούμενα δικαιολογητικά έχουν υποβληθεί το αργότερο μέχρι και την 23η Σεπτεμβρίου 2022. Ποσά που τυχόν καταβλήθηκαν βάσει του αρχικού τίτλου είσπραξης πιστώνονται στην οφειλή που προκύπτει από τον νέο τίτλο είσπραξης.
Εφόσον μετά τον επανυπολογισμό της υποχρέωσης διατήρησης εργαζομένων και την παρέλευση της προθεσμίας της 31ης Μαΐου 2023 για την υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών, προκύπτει ότι δεν τηρήθηκαν οι υποχρεώσεις της επιχείρησης σύμφωνα με το άρθρο 9, η παράταση του πρώτου εδαφίου θεωρείται ως μη χορηγηθείσα και εφαρμόζεται το άρθρο 6 του ν. 4978/2022 (Κ.Ε.Δ.Ε.) επί του ποσού που βεβαιώθηκε μέχρι και 2 Νοεμβρίου 2022, από 1 Δεκεμβρίου 2022.
Επιστολή απέστειλε η ΠΟΦΕΕ προς το Υπουργείο Οικονομικών με αίτημα την επαναλειτουργία της πλατφόρμας υποβολής δικαιολογητικών της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.
Συγκεκριμένα η επιστολή αναφέρει:
Στις 30 Δεκεμβρίου 2022 έληξε η προθεσμία υποβολής δικαιολογητικών στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για όσες επιχειρήσεις – δικαιούχους δεν είχαν ακόμη υποβάλει πλήρως τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη λήψη ενισχύσεων μέσω της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.
Δεδομένου ότι η καταβολή των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών της επιστρεπτέας προκαταβολής έχει παραταθεί μέχρι τις 31/01/2023, αιτούμαστε την επαναλειτουργία της πλατφόρμας υποβολής δικαιολογητικών της Επιστρεπτέας Προκαταβολής έως την 30η Ιανουαρίου, ώστε να διορθωθούν όποια λάθη παραμένουν μέχρι και σήμερα, κατά την υποβολή των δικαιολογητικών.
Επιπλέον, υπενθυμίζουμε ότι με την αρ. πρωτ. 044/11-11-2022 επιστολή της Ομοσπονδίας μας, είχαμε επισημάνει πληθώρα περιπτώσεων που χρήζουν «θεραπείας» για μη καταλογισμό ως αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με αναφορές που φτάνουν στα γραφεία της Ομοσπονδίας, δεν έχει δοθεί ακόμα λύση για τις παρακάτω περιπτώσεις:
Προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί με την μη οριακή συμμόρφωση με το κριτήριο διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων. Στην πρόθεσή σας θεωρούμε πολύ σωστή την απόφαση για τη διαφορά της μιας μονάδας, και θεωρούμε ότι για λόγους χρηστής Διοίκησης πρέπει να αυξηθεί η διαφορά του μέσου όρου εργαζομένων κατά τους μήνες υποχρέωσης διατήρησης στις δύο μονάδες.
Επιχειρήσεις που εκ παραδρομής στην αίτηση χορήγησης, στο σχετικό πεδίο χαρακτηρίστηκαν ως μεσαίες οντότητες, ενώ είναι μικρές, με αποτέλεσμα να ζητείται και Υπεύθυνη Δήλωση Λογιστή, ενώ από τις διασταυρώσεις αποδεικνύεται πως οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις είναι μικρές οντότητες.
Δεν υπάρχουν οδηγίες για το πως αντιμετωπίζεται η περίπτωση θανάτου ιδιοκτήτη ατομικής επιχείρησης που έχει λάβει επιστρεπτέα προκαταβολή.
Τέλος, θα θέλαμε να προτείνουμε, σε κάθε περίπτωση, το επιστρεπτέο ποσό να μπορεί αντί εφάπαξ, να επιστραφεί σε 96 ή λιγότερες δόσεις, ώστε να είναι εφικτή η αποπληρωμή του και να μην δημιουργηθούν ανυπέρβλητες αρρυθμίες στην ταμειακή επάρκεια και λειτουργία των επιχειρήσεων.
Την παράταση έως τις 15 Ιανουαρίου 2023 της δυνατότητας των καταστημάτων εστίασης να διατηρούν τραπεζοκαθίσματα σε κοινόχρηστους χώρους πέραν του προβλεπόμενου στη άδεια προβλέπει τροπολογία του υπουργείου Εσωτερικών.
Ο παραχωρούμενος χώρος μπορεί να εκτείνεται μέχρι του διπλάσιου του χώρου της αρχικής παραχώρησης, ή να είναι ικανός για ανάπτυξη του ίδιου αριθμού τραπεζοκαθισμάτων.
Τροπολογία για τα τραπεζοκαθίσματα
Η τροπολογία κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Υγείας «Σύσταση και Οργάνωση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου επωνυμία Ένωση Τεχνολόγων Ακτινολογίας Ακτινοθεραπείας Ελλάδας (Ε.Τ.Α.Α.Ε.), ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού covid 19 και προστασία της δημόσιας υγείας και λοιπές διατάξεις».
Ποιοι θα έχουν έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού της ληφθείσας ενίσχυσης
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τη λήξη της προθεσμίας προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι καταθέσουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά της επιστρεπτέας προκαταβολής στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ οι επιχειρήσεις που έχουν λάβει ενισχύσεις από τους επτά κύκλους του μέτρου.
Η προθεσμία λήγει στις 23 Σεπτεμβρίου 2022 και θα πρέπει οι παραπάνω να προβούν στην παραπάνω ενέργεια προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα μη επιστροφής μέρους της ληφθείσας ενίσχυσης αλλά και να λάβουν την προβλεπόμενη έκπτωση.
Τι πρέπει να γνωρίζετε
Η βεβαίωση του επιστρεπτέου ποσού των δικαιούχων ολοκληρώνεται μετά τη 15η Ιουλίου 2022: εφόσον η βεβαίωση ολοκληρώνεται μετά το πρώτο 15θήμερο του μήνα, τυχόν μηνιαίες δόσεις που προηγούνται της βεβαίωσης, καθίστανται καταβλητέες την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα που πραγματοποιείται η βεβαίωση, μαζί με την τρέχουσα δόση αυτού, εφόσον η βεβαίωση ολοκληρώνεται κατά το πρώτο 15 νθήμερο του μήνα, τυχόν μηνιαίες δόσεις που προηγούνται της βεβαίωσης, καθίστανται καταβλητέες την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα που πραγματοποιείται η βεβαίωση.
Η έκπτωση
Έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού της ληφθείσας ενίσχυσης θα έχουν οι παραπάνω δικαιούχοι που θα εξοφλήσουν εφάπαξ το επιστρεπτέο ποσό της ληφθείσας ενίσχυσης αλλά υπό τις παρακάτω προϋποθέσεις: Να έχουν υποβληθεί τα απαιτούμενα δικαιολογητικά έως και τις 23 Σεπτεμβρίου 202 αλλά και να έχουν τηρηθεί οι όροι των σχετικών αποφάσεων.
Τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη
Τον Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό
κ. Χρήστο Τριαντόπουλο
Τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Απόστολο Βεσυρόπουλο
Κοινοποίηση
Τον Γ.Γ. Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπ. Οικονομικών κ. Αθανάσιο Πετραλιά
Tον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. κ. Γεώργιο Πιτσιλή
Αθήνα, 22 Αυγούστου 2022
Αρ. Πρωτ. Εξερχομένου 029
Θέμα: Αίτημα δυνατότητας έκπτωσης για τις εξοφλήσεις επιστρεπτέου μέρους επιστρεπτέας προκαταβολής και πάγιες εντολές
Όπως γνωρίζετε, στις 7 Ιουλίου ξεκίνησε η βεβαίωση του επιστρεπτέου μέρους όλων των κύκλων της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.
Έχοντας υπόψη ότι η προθεσμία για την ηλεκτρονική υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών μέχρι 31 Αυγούστου και για την διευκόλυνση της διαδικασίας αποπληρωμής, θα θέλαμε να προτείνουμε τα παρακάτω:
Να δίνεται η δυνατότητα αντίστοιχης έκπτωσης (15% επί του επιστρεπτέου ποσού) για όσους δικαιούχους καταβάλουν ολόκληρο το υπόλοιπο τους ανεξαρτήτως πόσες δόσεις έχουν ήδη αποπληρώσει.
Σε συνεννόηση με τα τραπεζικά ιδρύματα, να δίνεται η δυνατότητα αποπληρωμής των δόσεων με χρήση πάγιας εντολής πριν καταστούν ληξιπρόθεσμες.
Παράταση της προθεσμίας για την υποβολή αιτήσεων στο πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή» έως την Παρασκευή 8 Ιουλίου δόθηκε με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα,
Μετά την παρέλευση της καταληκτικής προθεσμίας και για τρεις (3) ακόμα ημέρες, θα παρέχεται η δυνατότητα υποβολής καταχωρημένων αιτήσεων που βρίσκονται σε εκκρεμότητα. Στο διάστημα αυτό δεν θα δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας ή ακύρωσης αίτησης. Θα ακολουθήσει η αξιολόγηση, κατάταξη των αιτήσεων και η ανακοίνωση των προσωρινών αποτελεσμάτων.
Οι αιτήσεις από τους ενδιαφερόμενους για την αντικατάσταση ηλεκτρικών συσκευών υποβάλλονται χωρίς δικαιολογητικά στην ιστοσελίδα https://allazosyskevi.gov.gr/. Ήδη οι δικαιούχοι έχουν τη δυνατότητα να κάνουν αίτηση για επιδότηση αγοράς λιγότερο ενεργοβόρων συσκευών ανεξαρτήτως ΑΦΜ.
Υπενθυμίζεται ότι η επιδότηση για την αγορά κλιματιστικών, ψυγείων, καταψυκτών κυμαίνεται από 135 έως 710 ευρώ. Κάθε νοικοκυριό που εντάσσεται στο πρόγραμμα επιδότησης έχει τη δυνατότητα να αντικαταστήσει έως και τρεις ηλεκτρικές συσκευές (μέχρι δύο κλιματιστικά, ένα ψυγείο ή έναν καταψύκτη) για την κύρια ή τη δευτερεύουσα κατοικία, ιδιόκτητη ή μισθωμένη.
Δικαιούχοι του προγράμματος είναι όλα τα νοικοκυριά ανεξαρτήτως εισοδήματος.
Το ποσοστό επιδότησης όμως δίνεται βάσει εισοδηματικής κατηγοριοποίησης, ενώ στις ευάλωτες, πολύτεκνες, μονογονεϊκές, καθώς και στις οικογένειες που υπάρχει μέλος ΑμεΑ, δίνεται επιπλέον μοριοδότηση.
Τα ποσά της επιδότησης διαμορφώνονται ως εξής:
· Από 5.000 ευρώ και κάτω, ο ωφελούμενος δικαιούται επιδότηση 50%.
· Πάνω από 5.000 ευρώ και μέχρι 10.000 ευρώ, ο ωφελούμενος δικαιούται επιδότηση 45%.
· Πάνω από 10.000 ευρώ και μέχρι 20.000 ευρώ, ο ωφελούμενος δικαιούται επιδότηση 35%.
· Πάνω από 20.000 ευρώ, ο ωφελούμενος δικαιούται επιδότηση 30%.
Όσοι λάβουν την επιδότηση θα πρέπει μέχρι την 16η Σεπτεμβρίου να αγοράσουν τις νέες συσκευές ενώ η απόσυρση των παλαιών θα πρέπει να γίνει έως την 30η Σεπτεμβρίου.
Τη φόρμουλα με την οποία θα υπολογιστεί η ρήτρα διατήρησης της απασχόλησης ξεκαθαρίζουν οι δυο πρώτες υπουργικές αποφάσεις για τους κύκλους 3 και 4 που δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως
Ανοίγει ο δρόμος για την αποστολή του λογαριασμού της επιστρεπτέας προκαταβολής σε 700.000 επαγγελματίες και επιχειρήσεις, μετά την έκδοση των δύο πρώτων υπουργικών αποφάσεων για τους κύκλους 3 και 4 που δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αμέσως μετά την ανάρτηση των εκκαθαριστικών στον ατομικό λογαριασμό των δικαιούχων στο myaade.gr, θα έχουν χρονικό περιθώριο έως τις 29 Ιουλίου 2022 να επιλέξουν για κάθε επιστρεπτέα προκαταβολή που έλαβαν την περίοδο της πανδημίας εάν θα εξοφλήσουν εφάπαξ την οφειλή, για να κερδίσουν επιπλέον κούρεμα 15%, ή θα αποπληρώσουν την οφειλή σε έως 96 άτοκες δόσεις.
Κίνδυνος επιστροφής 100% της ενίσχυσης
Σε περίπτωση, που κατά τον έλεγχο της επιχείρησης από τις αρμόδιες αρχές διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων, υπέρβαση του ανώτατου ορίου ενίσχυσης ή υποβολή ψευδών στοιχείων είναι άμεσα απαιτητό:
το σύνολο της χορηγηθείσας ενίσχυσης στην περίπτωση που η επιχείρηση δεν είναι δικαιούχος ή δεν τήρησε τους όρους της παρούσας ή
το υπερβάλλον ποσό της ενίσχυσης στην περίπτωση που η επιχείρηση είναι δικαιούχος μικρότερου ποσού από το χορηγηθέν,
εντόκως από την ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης, με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης.
Επίσης, οι υπουργικές αποφάσεις προβλέπουν ότι δεν επιτρέπεται η υπαγωγή της οφειλής (επιστρεπτέο ποσό) σε άλλη ρύθμιση αποπληρωμής οφειλών βάσει νόμου, δικαστικής απόφασης, συμφωνίας ή απόφασης διοικητικού οργάνου.
Τα ποσά που επιστρέφονται
Τα ποσά της επιστρεπτέας προκαταβολής είναι «κουρεμένα» έως 75%, με τη διαγραφή των ποσών να κλιμακώνεται ανάλογα με τη μείωση του τζίρου και τον χρόνο έναρξης της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Ειδικότερα θα πρέπει να επιστραφεί:
Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Ιανουαρίου 2019, δεν άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 και έχουν θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
25% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2020 της επιχείρησης ξεπερνάει το 70% σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2019 και η επιχείρηση παρουσιάζει ζημίες προ φόρων το φορολογικό έτος
33,3% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2020 της επιχείρησης ανέρχεται τουλάχιστον σε 30% και ως 70%σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2019 και καταγράφει ζημίες προ φόρων το φορολογικό έτος 2020
50% της ενίσχυσης, για όλες τις λοιπές επιχειρήσεις
Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 1η Ιανουαρίου 2019 ή άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, όπως αυτό προκύπτει κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης για τη χορήγηση της επιστρεπτέας προκαταβολής ή έχουν μηδενικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
25% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2020 της επιχείρησης ξεπερνάει το 30% σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2019 και η επιχείρηση παρουσιάζει ζημίες προ φόρων το φορολογικό έτος 2020
33,3% της ενίσχυσης, για όλες τις λοιπές επιχειρήσεις.
Πώς υπολογίζεται το απαιτούμενο επίπεδο απασχόλησης
Στις αποφάσεις περιγράφεται ο τρόπος με τον οποίο θα υπολογίζεται το απαιτούμενο επίπεδο απασχόλησης στις διάφορες περιόδους που αναφέρονται στα πλαίσια των επιστρεπτέων προκαταβολών:
Επιστρεπτέα 3
Συγκεκριμένα για την επιστρεπτέα προκαταβολή ΙΙΙ η επιχείρηση υποχρεούται:
να έχει διατηρήσει από την 1η Αυγούστου 2020 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε κατά την 1η Αυγούστου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ.
Σε περίπτωση που ο αριθμός των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Αυγούστου 2020 είναι υψηλότερος από αυτόν που απασχολούσε κατά την 1η Μαρτίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Αυγούστου 2020 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε κατά την 1η Μαρτίου 2020.
Για τον υπολογισμό, στον αριθμό εργαζομένων αναφοράς προστίθεται για τον μήνα Αύγουστο 2020 και για κάθε έναν από τους επόμενους μήνες έως και τον μήνα Δεκέμβριο 2020, σωρευτικά, ο αριθμός των αναγγελιών πρόσληψης (έντυπο Ε3 ΕΡΓΑΝΗ) και αφαιρείται ο αριθμός καταγγελιών σύμβασης εργασίας (έντυπο Ε6 ΕΡΓΑΝΗ).
Στη συνέχεια υπολογίζεται το άθροισμα του ανωτέρω μεγέθους για τους μήνες Αύγουστο 2020 έως και Δεκέμβριο 2020 και διαιρείται με τον αριθμό των μηνών, ήτοι με τον αριθμό πέντε.
Η κρίσιμη ρήτρα
Εάν το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι μικρότερο από τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Αυγούστου 2020 ή κατά την 1η Μαρτίου 2020 κατά περίπτωση, θεωρείται ότι δεν τηρήθηκε η ανωτέρω υποχρέωση διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων.
Ως αριθμός εργαζομένων αναφοράς ορίζεται το ελάχιστο μεταξύ των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Αυγούστου 2020 και κατά την 1η Μαρτίου 2020.
Για τον ανωτέρω έλεγχο λαμβάνονται υπόψη τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, όπως αυτά διαβιβάζονται από το ΕΡΓΑΝΗ στην ΑΑΔΕ για το σκοπό αυτό.
Επιστρεπτέα 4
Για την επιστρεπτέα προκαταβολή ΙV η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Σεπτεμβρίου 2020 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ.
Σε περίπτωση που το επίπεδο απασχόλησης που είχε η επιχείρηση κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020 είναι υψηλότερο από αυτό που είχε κατά την 1η Μαρτίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Σεπτεμβρίου 2020 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Μαρτίου 2020.
Για τον υπολογισμό, στον αριθμό των εργαζομένων αναφοράς προστίθεται για τον μήνα Σεπτέμβριο 2020 και για κάθε έναν από τους επόμενους μήνες έως και τον μήνα Δεκέμβριο 2020, σωρευτικά, ο αριθμός των αναγγελιών πρόσληψης (έντυπο Ε3 ΕΡΓΑΝΗ) και αφαιρείται ο αριθμός καταγγελιών σύμβασης εργασίας (έντυπο Ε6 ΕΡΓΑΝΗ).
Στη συνέχεια υπολογίζεται το άθροισμα του ανωτέρω μεγέθους για τους μήνες Σεπτέμβριο 2020 έως και Δεκέμβριο 2020 και διαιρείται με τον αριθμό των μηνών, ήτοι με τον αριθμό τέσσερα.
Εάν το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι μικρότερο από τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020 ή κατά την 1η Μαρτίου 2020, κατά περίπτωση, θεωρείται ότι δεν τηρήθηκε η ανωτέρω υποχρέωση διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων.
Ως αριθμός εργαζομένων αναφοράς ορίζεται το ελάχιστο μεταξύ των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020 και κατά την 1η Μαρτίου 2020. Για τον ανωτέρω έλεγχο λαμβάνονται υπόψη τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, όπως αυτά διαβιβάζονται από το ΕΡΓΑΝΗ στην ΑΑΔΕ για το σκοπό αυτό.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ανακοινώνει την παράταση της προθεσμίας διαβίβασης των δεδομένων εσόδων τιμολόγησης, εξόδων αυτοτιμολόγησης και τίτλων κτήσης, στην πλατφόρμα myDATA, έως τις 15 Ιουνίου 2022.
Στη συνέχεια, με βάση την εικόνα των ηλεκτρονικών βιβλίων τους, όπως θα έχει διαμορφωθεί από τη διαβίβαση στην myDATA των παραστατικών από τους προμηθευτές τους, διαβιβάζουν τυχόν αποκλίσεις παραστατικών εξόδων, από τις 10 Ιουνίου 2022 έως τις 31 Οκτωβρίου 2022.
Για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων, προβλέπεται ότι, ειδικά για το 2021, οι διαβιβάσεις δεδομένων εσόδων και αποκλίσεων εξόδων μπορούν να γίνουν, είτε αναλυτικά, ανά παραστατικό, είτε συγκεντρωτικά, ανά ΑΦΜ πελάτη ή προμηθευτή.
Επίσης, για το έτος 2021 και εφεξής, οι αγρότες ειδικού καθεστώτος, καθώς και οι μη υπόχρεοι σε τήρηση λογιστικών αρχείων (βιβλίων) και έκδοση παραστατικών πωλήσεων, απαλλάσσονται από την εν λόγω υποχρέωση.
Πλησιάζει η ώρα αποφάσεων για τις οφειλές ύψους 3 δις. ευρώ που καλούνται να εξοφλήσουν σε έως 96 άτοκες δόσεις περίπου 700.000 επιχειρήσεις και επαγγελματίες που ενισχύθηκαν με ζεστό χρήμα μέσω των επτά κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής την περίοδο της πανδημίας.
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων που θα καθορίζουν τους όρους και το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής των οφειλών από την επιστρεπτέα προκαταβολή. Η εξειδίκευση του πλαισίου αναμένεται να γίνει μετά το Πάσχα και στη συνέχεια η ΑΑΔΕ θα προχωρήσει στην σύνταξη του τελικού λογαριασμού για κάθε οφειλέτη o οποίος θα αναρτηθεί στους προσωπικούς λογαριασμούς στο Taxisnet.
Τα ποσά που καλούνται να επιστρέψουν οι δικαιούχοι είναι μειωμένα κατά 5,3 δις. ευρώ αφού από τα 8,3 δις. ευρώ που ήταν συνολικά οι ενισχύσεις από όλους τους κύκλους της επιστρεπτέας προκαταβολής θα πληρώσουν 3 δις. ευρώ.
Οι καταβολές θα αρχίσουν να τρέχουν από τέλη Μαΐου οπότε λήγει η προθεσμία για την εφάπαξ εξόφληση των οφειλών με έκπτωση 15% επί του συνολικού ποσού και από τα τέλη Ιουνίου για όλους τους υπόχρεους με την καταβολή της πρώτης από τις 96 μηνιαίες δόσεις έναντι των 60 που προέβλεπε η αρχική ρύθμιση.
Ως και την Παρασκευή 15 Απριλίου, θα μπορούν οι δικαιούχοι να καταθέτουν τις αιτήσεις τους στην πλατφόρμα myBusinessSupport για την ενίσχυση των 200 ευρώ για τις επιχειρήσεις ταξί
Η απόφαση (ΦΕΚ Β΄ 1714) σχετικά με τη χορήγηση αποζημίωση ειδικού σκοπού κατά τον μήνα Απρίλιο, για την ενίσχυση των επιχειρήσεων ταξί για την κάλυψη του αυξημένου κόστους καυσίμων κίνησης των οχημάτων που χρησιμοποιούν, στο πλαίσιο της επαγγελματικής τους δραστηριότητας, δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού είναι οι επιχειρήσεις με κύριους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ) 49.32 «Εκμετάλλευση ταξί» και 52.21.29.01 «Υπηρεσίες οδηγού ταξί (μη εκμεταλλευτή)», όπως αυτοί ισχύουν κατά τη 17η Μαρτίου 2022, οι οποίες πληρούν σωρευτικά τα κριτήρια που τίθενται στη σχετική απόφαση.
Η αποζημίωση ανέρχεται στο ποσό των 200 ευρώ ανά δικαιούχο.
Οι δικαιούχοι
Οι δικαιούχοι θα πρέπει να υποβάλουν την αίτηση για τη χορήγηση της αποζημίωσης στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ “myBusinessSupport”, η οποία βρίσκεται ήδη σε λειτουργία με την υποστήριξη της ΑΑΔΕ, μέχρι και τη 15η Απριλίου 2022.
Σημειώνεται ότι η αποζημίωση είναι, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 83 του ν. 4916/2022, αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
Το Υπουργείο Οικονομικών, αξιολογώντας τις ανάγκες και ανταποκρινόμενο σε αυτές, επιβεβαιώνει την πρόθεση της Κυβέρνησης να στηρίξει άμεσα και αποτελεσματικά τις επιχειρήσεις που επηρεάζονται άμεσα από το αυξημένο κόστος καυσίμων.
Την παράταση του προγράμματος «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», μέχρι την 31η Μαΐου 2022, με τους υφιστάμενους όρους και προϋποθέσεις, αποφάσισαν τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κατόπιν συνεννόησης, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση.
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη, εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, και έδινε τη δυνατότητα στους εργοδότες να περιορίσουν τον χρόνο εργαζομένου πλήρους απασχόλησης έως και 50%, χωρίς μεταβολή της σχέσεως εργασίας.
Για το χρόνο που δεν εργάζονται οι εργαζόμενοι, ενισχύονται από τον κρατικό προϋπολογισμό ο οποίος καλύπτει το 60% της αμοιβής (μέχρι ενός συγκεκριμένου ύψους) που αντιστοιχεί στο διάστημα αυτό. Να σημειωθεί, ότι για όσο διάστημα ο εργαζόμενος είναι ενταγμένος στο πρόγραμμα, ο εργοδότης δεν επιτρέπεται να προβεί σε καταγγελία της σύμβασης εργασίας.
Οι εργαζόμενοι που είχαν ενταχθεί στο πρόγραμμα το πρώτο τρίμηνο του 2022 θα λάβουν το Δώρο Πάσχα σε δύο δόσεις, όπως ακριβώς έλαβαν και το δώρο Χριστουγέννων, δηλαδή:
Το τμήμα του Δώρου που αντιστοιχεί στον μισθό που έλαβε ο εργαζόμενος από την επιχείρηση όπου εργάζεται θα το λάβει από τον εργοδότη του και το τμήμα του Δώρου που αντιστοιχεί στην περίοδο συμμετοχής στο πρόγραμμα «Συν-εργασία» θα το πληρώσει το κράτος.
Πρόκειται για ένα μέτρο στήριξης των υφιστάμενων θέσεων απασχόλησης, γεγονός που σημαίνει πως με τη λήξη του θα πρέπει οι επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί σε αυτό, να αναπροσαρμόσουν τους προϋπολογισμούς τους σε νέα δεδομένα, είτε τροποποιώντας εργασιακές συμβάσεις, είτε αυξάνοντας τις δαπάνες τους για μισθούς και εισφορές.