Επιστολή απέστειλε η ΠΟΦΕΕ προς το Υπουργείο Οικονομικών με αίτημα την επαναλειτουργία της πλατφόρμας υποβολής δικαιολογητικών της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.
Συγκεκριμένα η επιστολή αναφέρει:
Στις 30 Δεκεμβρίου 2022 έληξε η προθεσμία υποβολής δικαιολογητικών στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για όσες επιχειρήσεις – δικαιούχους δεν είχαν ακόμη υποβάλει πλήρως τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη λήψη ενισχύσεων μέσω της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.
Δεδομένου ότι η καταβολή των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών της επιστρεπτέας προκαταβολής έχει παραταθεί μέχρι τις 31/01/2023, αιτούμαστε την επαναλειτουργία της πλατφόρμας υποβολής δικαιολογητικών της Επιστρεπτέας Προκαταβολής έως την 30η Ιανουαρίου, ώστε να διορθωθούν όποια λάθη παραμένουν μέχρι και σήμερα, κατά την υποβολή των δικαιολογητικών.
Επιπλέον, υπενθυμίζουμε ότι με την αρ. πρωτ. 044/11-11-2022 επιστολή της Ομοσπονδίας μας, είχαμε επισημάνει πληθώρα περιπτώσεων που χρήζουν «θεραπείας» για μη καταλογισμό ως αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με αναφορές που φτάνουν στα γραφεία της Ομοσπονδίας, δεν έχει δοθεί ακόμα λύση για τις παρακάτω περιπτώσεις:
Προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί με την μη οριακή συμμόρφωση με το κριτήριο διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων. Στην πρόθεσή σας θεωρούμε πολύ σωστή την απόφαση για τη διαφορά της μιας μονάδας, και θεωρούμε ότι για λόγους χρηστής Διοίκησης πρέπει να αυξηθεί η διαφορά του μέσου όρου εργαζομένων κατά τους μήνες υποχρέωσης διατήρησης στις δύο μονάδες.
Επιχειρήσεις που εκ παραδρομής στην αίτηση χορήγησης, στο σχετικό πεδίο χαρακτηρίστηκαν ως μεσαίες οντότητες, ενώ είναι μικρές, με αποτέλεσμα να ζητείται και Υπεύθυνη Δήλωση Λογιστή, ενώ από τις διασταυρώσεις αποδεικνύεται πως οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις είναι μικρές οντότητες.
Δεν υπάρχουν οδηγίες για το πως αντιμετωπίζεται η περίπτωση θανάτου ιδιοκτήτη ατομικής επιχείρησης που έχει λάβει επιστρεπτέα προκαταβολή.
Τέλος, θα θέλαμε να προτείνουμε, σε κάθε περίπτωση, το επιστρεπτέο ποσό να μπορεί αντί εφάπαξ, να επιστραφεί σε 96 ή λιγότερες δόσεις, ώστε να είναι εφικτή η αποπληρωμή του και να μην δημιουργηθούν ανυπέρβλητες αρρυθμίες στην ταμειακή επάρκεια και λειτουργία των επιχειρήσεων.
Τελευταία ευκαιρία για χιλιάδες επιχειρήσεις προκειμένου να καταθέσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά
Έως τις 31 Μαΐου έχουν προθεσμία χιλιάδες επιχειρήσεις που έλαβαν επιστρεπτέα προκαταβολή, να υποβάλλουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά και να γλιτώσουν την εφάπαξ και με τόκο επιστροφή των ποσών.
Τα δικαιολογητικά έχουν ως σημείο αναφοράς την υποχρέωση τήρησης του αριθμού των εργαζομένων που δραστηριοποιούνται στις επιχειρήσεις. Η εφάπαξ και έντοκη εξόφληση των ποσών της επιστρεπτέας, που βεβαιώθηκαν με το «ραβασάκι» που είχε στείλει η ΑΑΔΕ στις επιχειρήσεις στις 2 Νοεμβρίου 2022, θα πρέπει να γίνει έως τις 30 Ιουνίου 2023.
Η πρόσφατη κοινή υπουργική απόφαση προβλέπει ότι όσοι επιχειρηματίες δεν υποβάλουν δικαιολογητικά μέχρι τη νέα προθεσμία (31η Μαΐου 2023) ή τα δικαιολογητικά δεν αποδεικνύουν, ότι, τήρησαν τον όρο της απασχόλησης εργαζομένων, τότε δεν ισχύουν οι παρατάσεις, αλλά το επιστρεπτέο ποσό βεβαιώνεται την 30η Νοεμβρίου 2022 και καταβάλλεται αναδρομικά από τη συγκεκριμένη ημερομηνία με τους αναλογούντες τόκους έως την 30η Ιουνίου 2023.
Συγκεκριμένα η κοινή απόφαση προβλέπει τα ακόλουθα:
Σε περίπτωση μη υποβολής των απαιτούμενων δικαιολογητικών μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία, η επιχείρηση μπορεί να τα υποβάλει μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «myBusinessSupport», από την 19η Ιουλίου μέχρι την 23η Σεπτεμβρίου 2022, από την 30η Νοεμβρίου 2022 μέχρι και την 30η Δεκεμβρίου 2022 και από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι και την 31η Μαΐου 2023.
Για τα ποσά που βεβαιώθηκαν ως αχρεωστήτως καταβληθέντα μέχρι και 2 Νοεμβρίου 2022, η προθεσμία καταβολής παρατείνεται ως την 30η Ιουνίου 2023.
Σε περίπτωση βεβαίωσης αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών λόγω μη τήρησης της υποχρέωσης διατήρησης εργαζομένων διενεργείται εκ νέου υπολογισμός σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 9.
Εφόσον έχουν υποβληθεί τα απαραίτητα δικαιολογητικά μέχρι και 23 Σεπτεμβρίου 2022 και μετά τον επανυπολογισμό της υποχρέωσης διατήρησης εργαζομένων προκύπτει ότι τηρήθηκαν οι υποχρεώσεις της επιχείρησης, το αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό που βεβαιώθηκε διαγράφεται με την έκδοση Ατομικού Φύλλου Έκπτωσης (ΑΦΕΚ), από τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών και ταυτόχρονα εκδίδεται νέος νόμιμος τίτλος είσπραξης για την επιστροφή του επιστρεπτέου μέρους της ενίσχυσης όπως αυτό υπολογίζεται σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 8. Ο νέος τίτλος είσπραξης εξοφλείται σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 8. Ποσά που τυχόν καταβλήθηκαν βάσει του αρχικού τίτλου είσπραξης πιστώνονται στην οφειλή που προκύπτει από τον νέο τίτλο είσπραξης.
Εφόσον μετά τον επανυπολογισμό της υποχρέωσης διατήρησης εργαζομένων και την παρέλευση της προθεσμίας της 31ης Μαΐου 2023 για την υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών, προκύπτει ότι τηρήθηκαν οι υποχρεώσεις της επιχείρησης, το αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό που βεβαιώθηκε διαγράφεται με την έκδοση Ατομικού Φύλλου Έκπτωσης (ΑΦΕΚ), από τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών και ταυτόχρονα εκδίδεται νέος νόμιμος τίτλος είσπραξης για την επιστροφή του επιστρεπτέου μέρους της ενίσχυσης όπως αυτό υπολογίζεται σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου
Ο νέος τίτλος είσπραξης εξοφλείται σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 8. Η δυνατότητα εφάπαξ καταβολής του επιστρεπτέου ποσού της ληφθείσας ενίσχυσης με έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού των ανωτέρω περ. α και β της παρ. 3 του άρθρου 8 ισχύει μόνο εφόσον τα απαιτούμενα δικαιολογητικά έχουν υποβληθεί το αργότερο μέχρι και την 23η Σεπτεμβρίου 2022. Ποσά που τυχόν καταβλήθηκαν βάσει του αρχικού τίτλου είσπραξης πιστώνονται στην οφειλή που προκύπτει από τον νέο τίτλο είσπραξης.
Εφόσον μετά τον επανυπολογισμό της υποχρέωσης διατήρησης εργαζομένων και την παρέλευση της προθεσμίας της 31ης Μαΐου 2023 για την υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών, προκύπτει ότι δεν τηρήθηκαν οι υποχρεώσεις της επιχείρησης σύμφωνα με το άρθρο 9, η παράταση του πρώτου εδαφίου θεωρείται ως μη χορηγηθείσα και εφαρμόζεται το άρθρο 6 του ν. 4978/2022 (Κ.Ε.Δ.Ε.) επί του ποσού που βεβαιώθηκε μέχρι και 2 Νοεμβρίου 2022, από 1 Δεκεμβρίου 2022.
Τις προτάσεις τους προς την Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής κατέθεσαν από κοινού η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας ( ΓΣΕΒΕΕ ) και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (Π.Ο.Φ.Ε.Ε.) επί του σχεδίου νόμου «Πλαίσιο ρύθμισης οφειλών και άλλες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις, προστασία των συντάξεων από τον πληθωρισμό και άλλες διατάξεις για τη στήριξη της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας», την Τρίτη 21 Μαρτίου 2023.Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο περιλαμβάνει σειρά ρυθμίσεων, αρμοδιότητας διαφορετικών υπουργείων και αποτελεί επί της ουσίας ένα πολυνομοσχέδιο που ωστόσο η επεξεργασία, συζήτηση και ψήφιση του συντελείται για μια ακόμη φορά εντός ασφυκτικού χρονοδιαγράμματος, που ελάχιστα περιθώρια αφήνει για σημαντικές τροποποιήσεις.
«Θεωρούμε ότι η επεξεργασία, η συζήτηση και η ψήφιση των νομοθετημάτων, που σε αρκετές περιπτώσεις συνεχίζει να γίνεται με διαδικασίες που παραπέμπουν στην πρόσφατη δεκαετή μνημονιακή περίοδο, δεν ενισχύουν τους θεσμούς και τη δημοκρατία μας. Επανειλημμένως έχουμε εκφράσει την άποψη ότι μετά την οδυνηρή μνημονιακή περίοδο οι εθνικοί στόχοι, εκτός από την επιστροφή στην οικονομική και κοινωνική κανονικότητα , θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν και την επιστροφή στην θεσμική κανονικότητα. Παρακαλούμε να το λάβετε υπόψη για τις επόμενες συνεδριάσεις της επιτροπής. Όσον αφορά το νομοσχέδιο υπάρχουν αρκετές διατάξεις οι οποίες είναι θετικές όπως για παράδειγμα το άρθρο 35 με το οποίο καταργείται το πρόστιμο εκπρόθεσμης αρχικής ή τροποποιητικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος όταν η κύρια οφειλή, δηλαδή ο φόρος που προκύπτει προς καταβολή, ανέρχεται έως 100 ευρώ» επισημαίνουν η ΓΣΕΒΕΕ και η ΠΟΦΕΕ.
Υπογραμμίζουν ωστόσο ότι υπάρχουν και διατάξεις που παρόλο παρουσιάζονται ως θετικές, εντούτοις δεν φαίνεται πως τελικά θα δώσουν λύσεις, αναφερόμενοι κυρίως στις ρυθμίσεις για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία και του ΟΤΑ. «Η αποτελεσματική διαχείριση του ιδιωτικού χρέους που για περισσότερο από μια δεκαετία αποτελεί βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλια της οικονομίας και της κοινωνίας, και είναι απότοκο της μακράς περιόδου των διαδοχικών και παράλληλων κρίσεων που συνεχίζουμε να βιώνουμε, δυστυχώς φαίνεται ότι δεν επιτυγχάνεται ούτε με αυτό το νομοσχέδιο» και καταγγέλλουν δε ότι , σημαντικά ζητήματα που απαιτούν μέριμνα και έχουν επισημανθεί προς τα αρμόδια υπουργεία δεν συμπεριλαμβάνονται στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο. Σημειώνουν πως τα ζητήματα αυτά θα πρέπει το συντομότερο δυνατό να διευθετηθούν καθώς συνδέονται με τον εξορθολογισμό και την απλοποίηση ρυθμιστικών πολιτικών και κατ΄ επέκταση με τη βελτίωση του επιχειρηματικού-οικονομικού περιβάλλοντος» αναφέρουν στο υπόμνημα .
Πιο συγκεκριμένα, τα ζητήματα αυτά αφορούν μεταξύ άλλων:
–διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος που έχουν πολύ μεγάλη αοριστία και εύρος με αποτέλεσμα το θέμα αυτό στο σύνολο του να έχει εξελιχθεί σε πολύ σοβαρό ζήτημα, διότι οι ελεγκτικές αρχές στις περισσότερες φορές απορρίπτουν τα αποτελέσματα των επιχειρήσεων με μεγάλη ευκολία και εφαρμόζουν τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου χωρίς να προσδιορίζεται η σαφής όπως πρέπει αιτιολόγηση,
– την άμεση επανεξέταση και εξορθολογισμό των προστίμων και των υπολοίπων άρθρων ποινών του ΚΦΔ τα οποία είναι εξουθενωτικά και σε πολλές περιπτώσεις ισοπεδωτικά για τις επιχειρήσεις , το θέμα της ταυτότητας οφειλέτη για την καταβολή των ασφαλιστικών υποχρεώσεων. Επίσης,
–στο θέμα των φορολογικών δηλώσεων απαιτείται νομοθέτηση ενός σταθερού χρονικού διαστήματος διάρκειας 1/3 έως 30/7, 5μηνης περιόδου υποβολής όπως όριζε ο Ν 4172, ενώ θα έχει προηγηθεί η δημοσίευση όλων των σχετικών αποφάσεων, χωρίς νομοθετικές αλλαγές στην διάρκεια, και αφού οι δημόσιες υπηρεσίες έχουν ανεβάσει έγκαιρα όλα τα απαιτούμενα στοιχεία. Για οποιαδήποτε δυσλειτουργία του συστήματος θα πρέπει να υπάρχει ισόχρονη παράταση Φ.Δ. χωρίς σε αυτό το διάστημα να περιλαμβάνεται ο μήνας Αύγουστος
– θέσπιση του Αυγούστου ως μήνα χωρίς καταληκτικές ημερομηνίες τακτικών υποβολών και διενέργειας τακτικών φορολογικών ελέγχων,
– για το myDATA, θα πρέπει να θεσπιστούν ασυμβίβαστες προϋποθέσεις για την σωστή λειτουργία του εγχειρήματος, με επίκεντρο την όλη εμπλοκή και ευθύνη του νόμιμου Λογιστή – Φοροτεχνικού,
– διασύνδεση εφαρμογών των Κρατικών Φορέων ώστε η καταχώρηση των κάθε λογής δεδομένων των επιχειρήσεων να γίνεται σε μία μόνο ηλεκτρονική πύλη, ώστε ο κάθε συναρμόδιος δημόσιος φορέας να αντλεί από την πρωτογενή αυτή καταχώρηση όλα τα στοιχεία που είναι αναγκαία για τον έλεγχο, τη λειτουργία και για τους σκοπούς του εν γένει.
Τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη
Αθήνα, 20 Δεκεμβρίου 2022
Αρ. Πρωτ. Εξερχομένου 064
Θέμα: Ο Υπουργός Εργασίας υπεύθυνος για τα πρόστιμα που θα προκύψουν από τη μη απογραφή εργαζομένων
Κύριε Χατζηδάκη,
Πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε η Ετήσια Γ.Σ. της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. όπου επαναεπιβεβαιώθηκε η οργή σύσσωμου του Κλάδου σχετικά με την εμμονή σας να μην χορηγήσετε επιπλέον παράταση για την απογραφική διαδικασία επιχειρήσεων και εργαζομένων στην πλατφόρμα Ergani ΙΙ, αγνοώντας αιτήματα σύσσωμης της επιχειρηματικής κοινότητας της χώρας.
Αντίθετα, με χθεσινό δελτίο τύπου του Υπουργείου σας, επαναλαμβάνετε το ίδιο λάθος, μας ενημερώνετε ότι δεν πρόκειται να δοθεί νέα παράταση κάνοντας μάλιστα, για μια ακόμα φορά αναφορά σε αριθμούς και ποσοστά, αγνοώντας παντελώς τις αγωνιώδεις εκκλήσεις όλων των επαγγελματικών φορέων.
Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο προ ημερών δικό σας Δελτίο Τύπου, μήπως μπορείτε να μας πείτε πόσες ενημερωτικές ημερίδες έχετε υλοποιήσει ακόμα και σήμερα που λήγει η προθεσμία; ΚΑΜΙΑ.
κ. Υπουργέ,
Εξακολουθείτε να συμπεριφέρεστε με μια αδιανόητα εμμονική συμπεριφορά απέναντι στον κλάδο αλλά και τις επιχειρήσεις πελάτες μας.
Ως Ομοσπονδία, εκφράζοντας την αγωνία χιλιάδων συναδέλφων ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ να προβείτε στις παρακάτω ενέργειες:
Παράταση της απογραφικής διαδικασίας έως 28/02/2023.
Ενημέρωση κάθε βαθμίδας φορέων επιχειρήσεων.
Σαφείς οδηγίες εφαρμογής και λειτουργίας της πλατφόρμας.
Ενημέρωση για τα πρόστιμα που έχετε ανακοινώσει ότι επιβάλλονται.
Πρόβλεψη διαδικασίας διόρθωσης των λαθών που θα γίνουν λόγω της μη έγκαιρης ανακοίνωσης παρατάσεων.
Ενημερώνουμε τους κοινωνικούς εταίρους και τους φορείς των επιχειρήσεων ότι ως Κλάδος κάναμε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατόν. Ο λόγος πέφτει πλέον σε αυτούς όταν γίνει η ανακοίνωση των προστίμων.
Αρχικά θα θέλαμε να σας θυμίσουμε ότι το Μάρτιο του 2014, από το Υπουργείο Εργασίας, είχε ζητηθεί να γίνει υποβολή ηλεκτρονικών αρχείων εργοδοτών ΕΤΕΑ για το διάστημα από την έναρξη του, μέχρι και τον 11ο/2013. Το υπουργείο απαιτούσε η συγκεκριμένη υποβολή να γίνει μέχρι το Μάιο του 2014, δηλαδή εντός δύο μηνών.
Οι εργοδότες (επιχειρήσεις) όπως και τώρα με την ψηφιακή κάρτα και την απογραφή, δε ήξεραν και δεν έμαθαν ποτέ τίποτα για την συγκεκριμένη υποχρέωση. Οι «δήθεν ενημερώσεις» από το Υπουργείο Εργασίας τεχνηέντως απευθύνονταν στους λογιστές και τότε όπως και τώρα.
Η ανεφάρμοστη αυτή υποχρέωση βρήκε τους Λογιστές «απέναντι» και σχεδόν καμία επιχείρηση δεν ανταποκρίθηκε στην υποχρέωση αυτή, με αποτέλεσμα να δίνονται συνεχώς παρατάσεις, μέχρι που τελικά η συγκεκριμένη υποχρέωση «χάθηκε στη λήθη».
Σχεδόν δέκα χρόνια μετά, το ίδιο Υπουργείο έρχεται εκ νέου να μας αποδείξει ότι μερικά πράγματα δεν αλλάζουν ποτέ.
Ο τωρινός Υπουργός Εργασίας κ. Χατζηδάκης, θεωρώντας ότι πρέπει να «ταπεινώσει» έναν ολόκληρο κλάδο αποφάσισε να ανακοινώσει την παράταση που είχε ήδη αποφασιστεί λίγες μόλις ώρες πριν τη λήξη της προθεσμίας, προκειμένου να συμπληρώσει το Δελτίο Τύπου με στατιστικά νούμερα, αγνοώντας παντελώς τις αγωνιώδεις εκκλήσεις όλων των επαγγελματικών φορέων.
Αυτή τη φορά δυστυχώς κύριοι το παρακάνατε. Οι αρμόδιοι από το γραφείο τύπου του Υπουργείου Εργασίας, με την ανοχή φυσικά του Υπουργού κ. Χατζηδάκη, κάνετε και υποδείξεις: θεωρείτε ότι ο χρόνος μέχρι τις 20/12 που παρατάθηκε η απογραφή είναι υπερ-αρκετός [έτσι το γράφετε στο Δελτίο Τύπου]:
Χωρίς να γνωρίζετε καν πως λειτουργεί η εφαρμογή,
Χωρίς να έχετε δώσει καμία απολύτως σημασία στα προβλήματα που σας έχουν μεταφερθεί απ’ όλα τα μέρη της χώρας, από χιλιάδες επιχειρήσεις, από συνδικαλιστικούς φορείς όλων των βαθμίδων,
Με ανακρίβειες, πάντα με βάση τα δικά σας γραφόμενα [σσ. στο Δελτίο Τύπου που εκδώσατε, γράφατε: Η Γενική Γραμματεία Εργασιακών Σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αναλαμβάνει την πρωτοβουλία ενημέρωσης (με τη διοργάνωση ημερίδων ή/και σεμιναρίων), σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, επιμελητήρια και επαγγελματικούς φορείς της αγοράς εργασίας, για την καλύτερη και ευχερέστερη διαδικασία αποτύπωσης και απογραφής του ψηφιακού χρόνου εργασίας για το σύνολο των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα της χώρας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Μήπως μπορείτε να μας πείτε πόσες τέτοιες ενημερωτικές ημερίδες έχετε υλοποιήσει μέχρι στιγμής; Θα σας πούμε εμείς: ΚΑΜΙΑ!!!
κ. Υπουργέ,
Ξεπεράσατε κατά πολύ το Υπουργείο Οικονομικών, αλλάξατε επίπεδο με την αδιανόητη συμπεριφορά σας.
Κάνατε όμως ένα βασικό λάθος: μετρήσατε τις υποβολές και εκδώσατε ανακοίνωση της παράτασης νομίζοντας ότι αυτές υλοποιήθηκαν από τις επιχειρήσεις. Οι επιχειρήσεις δεν έχουν ενημερωθεί επαρκώς ακόμα για τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την εφαρμογή όλων αυτών των μέτρων και κατά την διάρκεια της απογραφής, αλλά και μετά από αυτή. Άλλωστε με το πρόσφατο δελτίο τύπου που δώσατε στην δημοσιότητα (27.11.2022) έμμεσα παραδέχεστε την έλλειψη ενημέρωσης προς τις επιχειρήσεις/εργοδότες.
Ως Ομοσπονδία, εκφράζοντας την αγωνία χιλιάδων συναδέλφων, με τα σωστά και τα λάθη μας, απαιτούμε να προβείτε στις παρακάτω ενέργειες:
Ενημέρωση κάθε βαθμίδας φορέων επιχειρήσεων.
Ενημέρωση για τα πρόστιμα που έχετε ανακοινώσει ότι επιβάλλονται, απαντώντας ταυτόχρονα στα χιλιάδες ερωτήματα και προβληματισμούς που έχουν ανακύψει μέχρι τώρα, για τη λειτουργία του εγχειρήματος.
Θα σας προτείναμε κ. Χατζηδάκη, τα Υπουργεία να συνεννοούνται μεταξύ τους για το τι ζητάνε και πότε το ζητάνε. Μόνο με αυτό τον τρόπο χτυπάτε την γραφειοκρατία που τόσο μας ταλαιπωρεί όλους.
Οι λογιστές έβαλαν σε προτεραιότητα υποχρεώσεις που είχαν και έχουν ποινικές ευθύνες και οικονομικές επιβαρύνσεις για τις επιχειρήσεις.
Μπορεί η πλατφόρμα να ήταν ανοιχτή όπως διατείνεστε αριστερά και δεξιά, αλλά δεν δώσατε ποτέ σαφείς οδηγίες λειτουργίας, τις οποίες προφανώς ξεχάσατε στο συρτάρι σας.
Καλούμε τους κοινωνικούς εταίρους και τους φορείς των επιχειρήσεων να εκφράσουν επιτέλους την έντονη δυσαρέσκεια τους, να υιοθετήσουν την παρούσα επιστολή και να την κοινοποιήσουν αρμοδίως.
Όσον αφορά τους λογιστές κ. Χατζηδάκη, δεν είμασταν ποτέ της τελευταίας στιγμής, απαιτούμε και από σας το ίδιο.
Τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη
Κοινοποίηση
Την Γενική Γραμματέα Εργασιακών Σχέσεων κα. Άννα Στρατινάκη
Αθήνα, 29 Νοεμβρίου 2022
Αρ. Πρωτ. Εξερχομένου 054
Θέμα: Υποχρεωτικός μονόδρομος η ανακοίνωση της παράτασης για την απογραφική διαδικασία
Κύριε Υπουργέ,
Έχουμε ήδη φτάσει λίγες ώρες πριν από την καταληκτική ημερομηνία για την ολοκλήρωση της απογραφικής διαδικασίας επιχειρήσεων αλλά και εργαζομένων στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
Επειδή παρά το γεγονός ότι η ΠΟΦΕΕ έγκαιρα είχε διαγνώσει το πρόβλημα και σας είχε ενημερώσει με επιστολές της ότι είναι αδύνατον να ολοκληρωθεί αυτή η τόσο σημαντική διαδικασία μέσα σε 30 ημερολογιακές ημέρες.
Επειδή η ΥΑ 49758/26-05 απόφαση σας ρητά αναφέρει περίοδο απογράφης για τις λοιπές επιχειρήσεις διάστημα διμήνου.
Επειδή το ίδιο το Υπουργείο σας, με δελτίο τύπου του στις 27/11/2022, αναγνωρίζει την ανάγκη ενημέρωσης του επιχειρηματικού κόσμου και μάλιστα αναλαμβάνει και την ευθύνη και την υποχρέωση να την υλοποιήσει.
Επειδή πλέον ο κλάδος με όλα αυτά που έχει επιφορτιστεί, έχει υπερβεί βιολογικά και ψυχολογικά τα όποια όρια αντοχών είχε, και ουσιαστικά με αυτή την μέθοδο αφόρητης πίεσης που ασκείτε λειτουργείτε ανασταλτικά ως προς την ομαλή και ορθή υλοποίηση του τόσο σημαντικού εγχειρήματος του Υπουργείου σας.
Αδυνατούμε να κατανοήσουμε την εμμονικά εκδικητική στάση σας απέναντι στον κλάδο, γιατί άραγε;
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ την παράταση της απογραφικής διαδικασίας, έστω και σήμερα, έως 31/01/2023.
Σε αντίθετη περίπτωση, σας ενημερώνουμε ότι αναλαμβάνετε σε απόλυτο βαθμό την πολιτική ευθύνη για τον πολύ μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων που δεν θα προλάβουν ορθά να ολοκληρώσουν την απογραφική διαδικασία και θα κληθούν να πληρώσουν τεράστια πρόστιμα.
Τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη
Τον Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό
κ. Χρήστο Τριαντόπουλο
Τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Απόστολο Βεσυρόπουλο
Κοινοποίηση
Τον Γ.Γ. Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπ. Οικονομικών κ. Αθανάσιο Πετραλιά
Tον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. κ. Γεώργιο Πιτσιλή
Αθήνα,11 Νοεμβρίου 2022
Αρ. Πρωτ. Εξερχομένου 044
Θέμα: Ενδεικτικές περιπτώσεις που χρήζουν «θεραπεία» για μη καταλογισμό ως αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά της Επιστρεπτέας Προκαταβολής. Σχετικό το από 07.11.2022 Δελτίο Τύπου.
Όταν προ ημερών χιλιάδες επιχειρήσεις που είχαν λάβει ποσά επιστρεπτέων προκαταβολών ενημερώθηκαν μέσω της πλατφόρμας του myBusinessSupport, πως πρέπει να επιστρέψουν το σύνολο του ποσού, στη συντριπτική πλειονότητα λόγω μη τήρησης του όρου της διατήρησης του προσωπικού και σε κάποιες ελάχιστες περιπτώσεις λόγω μη υποβολής δηλώσεων 2019-2020, ήταν λογικό να δημιουργήσει αναστάτωση στον επιχειρηματικό κόσμο, αλλά φυσικά και στους συναδέλφους λογιστές-φοροτεχνικούς που προσπαθούσαν να εντοπίσουν γιατί συνέβη αυτό.
Χαρακτηριστικό της αναστάτωσης είναι το γεγονός ότι η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. κατακλύστηκε από κλήσεις συναδέλφων, αλλά και επιχειρηματιών που προσπαθούσαν με αγωνία να μάθουν αν πρόκειται για λάθος του συστήματος ή για πραγματική μη τήρηση του όρου διατήρησης του προσωπικού.
Όντως στις επόμενες ημέρες το σοβαρό πρόβλημα κατανοήθηκε από την Πολιτεία, καθώς το Δελτίο Τύπου του Υπουργείου Οικονομικών στις 07/11/2022 καθησύχασε εν μέρει το κλίμα, αφού διαπιστώθηκε η βούληση της Πολιτείας και του Υπουργείου Οικονομικών με την γνωστοποίηση ότι «δρομολογήθηκε η έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την αντιμετώπιση τεχνικών ζητημάτων τα οποία προέκυψαν κατά την έκδοση βεβαιώσεων αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών της επιστρεπτέας προκαταβολής που πραγματοποιήθηκε στις 02/11/2022».
Εννοείται ότι πρόκειται για εξόφθαλμες περιπτώσειςανυπαίτιων λαθών, ή λαθών που διαπιστώθηκε ότι είναι σε αναντιστοιχία μεταξύ της αληθούς βούλησης του νομοθέτη (σημ. των διατάξεων των ΚΥΑ) και της υλοποίησης αυτών μέσω των ηλεκτρονικών εφαρμογών.
Εν όψει του μείζονος αυτού εν γένει ζητήματος με την επικείμενη ΚΥΑ, αναμένεται να θεραπευτούν
τα σημεία που κήρυξαν έκπτωτες χιλιάδες επιχειρήσεις, με το να κληθούν να επιστρέψουν και μάλιστα εντόκως τα ποσά των επιστρεπτέων προκαταβολών. Κάτι τέτοιο θα αποτελούσε βρόχο για τις εν λόγω επιχειρήσεις που προσπαθούν με δυσκολία να ανταπεξέλθουν στις τρέχουσες καταστάσεις.
Προκειμένου να συμβάλλουμε στην ομαλή αντιμετώπιση, που θα συμπεριλάβει όλες τις περιπτώσεις αντιμετώπισης και θεραπείας των τεχνικών ζητημάτων, σας παραθέτουμε λίστα με ενδεικτικές περιπτώσεις προβλημάτων που έχουν εντοπισθεί σχετικά με την Επιστρεπτέα Προκαταβολή και έχουν αναφερθεί στην Ομοσπονδία μας:
Περιπτώσεις όπου η απόλυση συνταξιοδότησης δεν χαρακτηρίζεται σωστά στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, με αποτέλεσμα να θεωρείται ότι δεν πληρείται το κριτήριο διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων.
Προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί με την μη οριακή συμμόρφωση με το κριτήριο διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων. Στην πρόθεσή σας να λαμβάνεται υπόψη ότι έχει τηρηθεί η υποχρέωση διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων εφόσον η διαφορά του μέσου όρου εργαζομένων κατά τους μήνες υποχρέωσης διατήρησης διαφέρει κατά λιγότερο από μία μονάδα (έναντι του μηδενός που ίσχυε ως τώρα) σε σχέση με τον αρχικό αριθμό εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση. Θεωρούμε ότι για λόγους χρηστής Διοίκησης να ορισθεί: «εφόσον η διαφορά του μέσου όρου εργαζομένων κατά τους μήνες υποχρέωσης διατήρησης διαφέρει τουλάχιστον κατά δύο μονάδες».
Εκ παραδρομής δήλωση της σύμβασης του εργαζόμενου στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ως αορίστου χρόνου, ενώ ήταν ορισμένου.
Απορρίψεις λόγω μη υποβολής δικαιολογητικών, ενώ είναι σε περιοχή που αναζητείται αυτεπάγγελτα (όπως τα Πρωτοδικεία Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Πειραιά, Χαλκίδας).
Επιχειρήσεις που εκ παραδρομής στην αίτηση χορήγησης, στο σχετικό πεδίο χαρακτηρίστηκαν ως μεσαίες οντότητες, ενώ είναι μικρές, με αποτέλεσμα να ζητείται και Υπεύθυνη Δήλωση Λογιστή, ενώ από τις διασταυρώσεις αποδεικνύεται πως οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις είναι μικρές οντότητες.
Υποβολή Φορολογικής Δήλωσης με διαφορετική χρήση από 31/12 ή και εκπρόθεσμη, αλλά εντός των ορίων των ΓΔΟΥ (πχ στην επιστρεπτέα προκαταβολή 4, υποβολή έως 31/3/2022) για δηλώσεις 2019 & 2020.
Δεν λαμβάνονται υπόψη εμπρόθεσμες φορολογικές δηλώσεις φορολογικού έτους 2019, σε περιπτώσεις θανάτου του συζύγου (δικαιούχος της επιστρεπτέας η σύζυγος) που σύμφωνα με τον νόμο υποβλήθηκαν εμπρόθεσμα χειρόγραφα στη Δ ΟΥ, αλλά εκκαθαρίστηκαν στο 2022.
Δυνατότητα υποβολής Φορολογικής δήλωσης φορολογικού έτους 2019, 2020 και 2021 εφόσον τα δεδομένα αυτών (κυρίως ο κύκλος εργασιών που ασκεί καθοριστική επιρροή στην επιστρεπτέα προκαταβολή) ελέγχονται από τις εμπρόθεσμες δηλώσεις ΦΠΑ και δεν προκύπτουν διαφορές.
Δεν υπάρχουν οδηγίες για το πως αντιμετωπίζεται η περίπτωση θανάτου ιδιοκτήτη ατομικής επιχείρησης που έχει λάβει επιστρεπτέα προκαταβολή.
Δεν έχουν ληφθεί υπόψιν περιπτώσεις μετασχηματισμών επιχειρήσεων όπου απαιτείται διακοπή και έναρξη με νέο ΑΦΜ.
Επιχείρηση ενώ έχει εγκριθεί για επιστρεπτέες, δεν πληρώθηκε ποτέ ενώ έχουν υποβληθεί ενστάσεις.
Έχουν πιστωθεί τα ποσά επιστρεπτέας προκαταβολής σε αγρότες και τους ζητείται η επιστροφή μαζί με προσαυξήσεις ενώ έχουν κάνει αίτημα με το de minimis και όχι με το πλαίσιο.
Θεωρούμε απαραίτητο να δοθεί η δυνατότητα υποβολής ένστασης σε κάθε περίπτωση απόρριψης, ώστε να δίνεται το δικαίωμα στους δικαιούχους του έκτακτου μέτρου των επτά κύκλων της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, να εκφράσουν τις νόμιμες και ορθές αντιρρήσεις τους όπου αυτές εντοπίζονται.
Για επιστρεπτέα προκαταβολή, αυξημένη αποζημίωση ειδικού σκοπού και επιδότηση παγίων δαπανών
Nέα παράταση, έως τις 15 Νοεμβρίου 2021, αποφάσισαν να δώσουν το υπουργείο Οικονομικών και τα συναρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Εργασίας στην προθεσμία υποβολής των απαραίτητων δικαιολογητικών, για τις επιχειρήσεις που έλαβαν χρηματοδοτική στήριξη στο πλαίσιο όλων των κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής και του μέτρου της αυξημένης αποζημίωσης ειδικού σκοπού, καθώς και για τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στο μέτρο της επιδότησης παγίων δαπανών.
Προς διευκόλυνση της διαδικασίας υποβολής των δικαιολογητικών, διευκρινίζεται ότι υποχρέωση υποβολής δικαιολογητικών έχουν οι επιχειρήσεις που έχουν λάβει ενίσχυση βάσει του Προσωρινού Πλαισίου, ενώ τα δικαιολογητικά υποβάλλονται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “myBusinessSupport” της ΑΑΔΕ.
Υπενθυμίζεται ότι το απαιτούμενο ενιαίο πιστοποιητικό δικαστικής φερεγγυότητας προβλέπεται να αναζητείται αυτεπαγγέλτως στις περιπτώσεις των Πρωτοδικείων που διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα, δηλαδή των Πρωτοδικείων Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Πειραιώς και Χαλκίδας.
Στην περίπτωση που η έδρα της επιχείρησης δεν βρίσκεται στις ανωτέρω περιοχές, το πιστοποιητικό, εκδίδεται από το Πρωτοδικείο της έδρας της επιχείρησης και υποβάλλεται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “myBusinessSupport” της ΑΑΔΕ, ενώ η σχετική αίτηση για την έκδοσή του δύναται να υποβάλλεται και μέσω του gov.gr.
Ποιοι θα έχουν έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού της ληφθείσας ενίσχυσης
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τη λήξη της προθεσμίας προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι καταθέσουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά της επιστρεπτέας προκαταβολής στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ οι επιχειρήσεις που έχουν λάβει ενισχύσεις από τους επτά κύκλους του μέτρου.
Η προθεσμία λήγει στις 23 Σεπτεμβρίου 2022 και θα πρέπει οι παραπάνω να προβούν στην παραπάνω ενέργεια προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα μη επιστροφής μέρους της ληφθείσας ενίσχυσης αλλά και να λάβουν την προβλεπόμενη έκπτωση.
Τι πρέπει να γνωρίζετε
Η βεβαίωση του επιστρεπτέου ποσού των δικαιούχων ολοκληρώνεται μετά τη 15η Ιουλίου 2022: εφόσον η βεβαίωση ολοκληρώνεται μετά το πρώτο 15θήμερο του μήνα, τυχόν μηνιαίες δόσεις που προηγούνται της βεβαίωσης, καθίστανται καταβλητέες την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα που πραγματοποιείται η βεβαίωση, μαζί με την τρέχουσα δόση αυτού, εφόσον η βεβαίωση ολοκληρώνεται κατά το πρώτο 15 νθήμερο του μήνα, τυχόν μηνιαίες δόσεις που προηγούνται της βεβαίωσης, καθίστανται καταβλητέες την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μήνα που πραγματοποιείται η βεβαίωση.
Η έκπτωση
Έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού της ληφθείσας ενίσχυσης θα έχουν οι παραπάνω δικαιούχοι που θα εξοφλήσουν εφάπαξ το επιστρεπτέο ποσό της ληφθείσας ενίσχυσης αλλά υπό τις παρακάτω προϋποθέσεις: Να έχουν υποβληθεί τα απαιτούμενα δικαιολογητικά έως και τις 23 Σεπτεμβρίου 202 αλλά και να έχουν τηρηθεί οι όροι των σχετικών αποφάσεων.
Τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη
Τον Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό
κ. Χρήστο Τριαντόπουλο
Τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Απόστολο Βεσυρόπουλο
Κοινοποίηση
Τον Γ.Γ. Δημοσιονομικής Πολιτικής του Υπ. Οικονομικών κ. Αθανάσιο Πετραλιά
Tον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. κ. Γεώργιο Πιτσιλή
Αθήνα, 22 Αυγούστου 2022
Αρ. Πρωτ. Εξερχομένου 029
Θέμα: Αίτημα δυνατότητας έκπτωσης για τις εξοφλήσεις επιστρεπτέου μέρους επιστρεπτέας προκαταβολής και πάγιες εντολές
Όπως γνωρίζετε, στις 7 Ιουλίου ξεκίνησε η βεβαίωση του επιστρεπτέου μέρους όλων των κύκλων της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.
Έχοντας υπόψη ότι η προθεσμία για την ηλεκτρονική υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών μέχρι 31 Αυγούστου και για την διευκόλυνση της διαδικασίας αποπληρωμής, θα θέλαμε να προτείνουμε τα παρακάτω:
Να δίνεται η δυνατότητα αντίστοιχης έκπτωσης (15% επί του επιστρεπτέου ποσού) για όσους δικαιούχους καταβάλουν ολόκληρο το υπόλοιπο τους ανεξαρτήτως πόσες δόσεις έχουν ήδη αποπληρώσει.
Σε συνεννόηση με τα τραπεζικά ιδρύματα, να δίνεται η δυνατότητα αποπληρωμής των δόσεων με χρήση πάγιας εντολής πριν καταστούν ληξιπρόθεσμες.
Τη φόρμουλα με την οποία θα υπολογιστεί η ρήτρα διατήρησης της απασχόλησης ξεκαθαρίζουν οι δυο πρώτες υπουργικές αποφάσεις για τους κύκλους 3 και 4 που δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως
Ανοίγει ο δρόμος για την αποστολή του λογαριασμού της επιστρεπτέας προκαταβολής σε 700.000 επαγγελματίες και επιχειρήσεις, μετά την έκδοση των δύο πρώτων υπουργικών αποφάσεων για τους κύκλους 3 και 4 που δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αμέσως μετά την ανάρτηση των εκκαθαριστικών στον ατομικό λογαριασμό των δικαιούχων στο myaade.gr, θα έχουν χρονικό περιθώριο έως τις 29 Ιουλίου 2022 να επιλέξουν για κάθε επιστρεπτέα προκαταβολή που έλαβαν την περίοδο της πανδημίας εάν θα εξοφλήσουν εφάπαξ την οφειλή, για να κερδίσουν επιπλέον κούρεμα 15%, ή θα αποπληρώσουν την οφειλή σε έως 96 άτοκες δόσεις.
Κίνδυνος επιστροφής 100% της ενίσχυσης
Σε περίπτωση, που κατά τον έλεγχο της επιχείρησης από τις αρμόδιες αρχές διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων, υπέρβαση του ανώτατου ορίου ενίσχυσης ή υποβολή ψευδών στοιχείων είναι άμεσα απαιτητό:
το σύνολο της χορηγηθείσας ενίσχυσης στην περίπτωση που η επιχείρηση δεν είναι δικαιούχος ή δεν τήρησε τους όρους της παρούσας ή
το υπερβάλλον ποσό της ενίσχυσης στην περίπτωση που η επιχείρηση είναι δικαιούχος μικρότερου ποσού από το χορηγηθέν,
εντόκως από την ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης, με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης.
Επίσης, οι υπουργικές αποφάσεις προβλέπουν ότι δεν επιτρέπεται η υπαγωγή της οφειλής (επιστρεπτέο ποσό) σε άλλη ρύθμιση αποπληρωμής οφειλών βάσει νόμου, δικαστικής απόφασης, συμφωνίας ή απόφασης διοικητικού οργάνου.
Τα ποσά που επιστρέφονται
Τα ποσά της επιστρεπτέας προκαταβολής είναι «κουρεμένα» έως 75%, με τη διαγραφή των ποσών να κλιμακώνεται ανάλογα με τη μείωση του τζίρου και τον χρόνο έναρξης της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Ειδικότερα θα πρέπει να επιστραφεί:
Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν την 1η Ιανουαρίου 2019, δεν άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 και έχουν θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
25% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2020 της επιχείρησης ξεπερνάει το 70% σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2019 και η επιχείρηση παρουσιάζει ζημίες προ φόρων το φορολογικό έτος
33,3% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2020 της επιχείρησης ανέρχεται τουλάχιστον σε 30% και ως 70%σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2019 και καταγράφει ζημίες προ φόρων το φορολογικό έτος 2020
50% της ενίσχυσης, για όλες τις λοιπές επιχειρήσεις
Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 1η Ιανουαρίου 2019 ή άνοιξαν υποκατάστημα από την 1η Απριλίου 2019 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, όπως αυτό προκύπτει κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης για τη χορήγηση της επιστρεπτέας προκαταβολής ή έχουν μηδενικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
25% της ενίσχυσης, εφόσον η μείωση των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2020 της επιχείρησης ξεπερνάει το 30% σε σχέση με τα έσοδα από πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών του φορολογικού έτους 2019 και η επιχείρηση παρουσιάζει ζημίες προ φόρων το φορολογικό έτος 2020
33,3% της ενίσχυσης, για όλες τις λοιπές επιχειρήσεις.
Πώς υπολογίζεται το απαιτούμενο επίπεδο απασχόλησης
Στις αποφάσεις περιγράφεται ο τρόπος με τον οποίο θα υπολογίζεται το απαιτούμενο επίπεδο απασχόλησης στις διάφορες περιόδους που αναφέρονται στα πλαίσια των επιστρεπτέων προκαταβολών:
Επιστρεπτέα 3
Συγκεκριμένα για την επιστρεπτέα προκαταβολή ΙΙΙ η επιχείρηση υποχρεούται:
να έχει διατηρήσει από την 1η Αυγούστου 2020 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε κατά την 1η Αυγούστου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ.
Σε περίπτωση που ο αριθμός των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Αυγούστου 2020 είναι υψηλότερος από αυτόν που απασχολούσε κατά την 1η Μαρτίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Αυγούστου 2020 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε κατά την 1η Μαρτίου 2020.
Για τον υπολογισμό, στον αριθμό εργαζομένων αναφοράς προστίθεται για τον μήνα Αύγουστο 2020 και για κάθε έναν από τους επόμενους μήνες έως και τον μήνα Δεκέμβριο 2020, σωρευτικά, ο αριθμός των αναγγελιών πρόσληψης (έντυπο Ε3 ΕΡΓΑΝΗ) και αφαιρείται ο αριθμός καταγγελιών σύμβασης εργασίας (έντυπο Ε6 ΕΡΓΑΝΗ).
Στη συνέχεια υπολογίζεται το άθροισμα του ανωτέρω μεγέθους για τους μήνες Αύγουστο 2020 έως και Δεκέμβριο 2020 και διαιρείται με τον αριθμό των μηνών, ήτοι με τον αριθμό πέντε.
Η κρίσιμη ρήτρα
Εάν το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι μικρότερο από τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Αυγούστου 2020 ή κατά την 1η Μαρτίου 2020 κατά περίπτωση, θεωρείται ότι δεν τηρήθηκε η ανωτέρω υποχρέωση διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων.
Ως αριθμός εργαζομένων αναφοράς ορίζεται το ελάχιστο μεταξύ των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Αυγούστου 2020 και κατά την 1η Μαρτίου 2020.
Για τον ανωτέρω έλεγχο λαμβάνονται υπόψη τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, όπως αυτά διαβιβάζονται από το ΕΡΓΑΝΗ στην ΑΑΔΕ για το σκοπό αυτό.
Επιστρεπτέα 4
Για την επιστρεπτέα προκαταβολή ΙV η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Σεπτεμβρίου 2020 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ.
Σε περίπτωση που το επίπεδο απασχόλησης που είχε η επιχείρηση κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020 είναι υψηλότερο από αυτό που είχε κατά την 1η Μαρτίου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει από την 1η Σεπτεμβρίου 2020 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Μαρτίου 2020.
Για τον υπολογισμό, στον αριθμό των εργαζομένων αναφοράς προστίθεται για τον μήνα Σεπτέμβριο 2020 και για κάθε έναν από τους επόμενους μήνες έως και τον μήνα Δεκέμβριο 2020, σωρευτικά, ο αριθμός των αναγγελιών πρόσληψης (έντυπο Ε3 ΕΡΓΑΝΗ) και αφαιρείται ο αριθμός καταγγελιών σύμβασης εργασίας (έντυπο Ε6 ΕΡΓΑΝΗ).
Στη συνέχεια υπολογίζεται το άθροισμα του ανωτέρω μεγέθους για τους μήνες Σεπτέμβριο 2020 έως και Δεκέμβριο 2020 και διαιρείται με τον αριθμό των μηνών, ήτοι με τον αριθμό τέσσερα.
Εάν το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι μικρότερο από τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020 ή κατά την 1η Μαρτίου 2020, κατά περίπτωση, θεωρείται ότι δεν τηρήθηκε η ανωτέρω υποχρέωση διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων.
Ως αριθμός εργαζομένων αναφοράς ορίζεται το ελάχιστο μεταξύ των εργαζομένων που απασχολούσε η επιχείρηση κατά την 1η Σεπτεμβρίου 2020 και κατά την 1η Μαρτίου 2020. Για τον ανωτέρω έλεγχο λαμβάνονται υπόψη τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, όπως αυτά διαβιβάζονται από το ΕΡΓΑΝΗ στην ΑΑΔΕ για το σκοπό αυτό.
Πλησιάζει η ώρα αποφάσεων για τις οφειλές ύψους 3 δις. ευρώ που καλούνται να εξοφλήσουν σε έως 96 άτοκες δόσεις περίπου 700.000 επιχειρήσεις και επαγγελματίες που ενισχύθηκαν με ζεστό χρήμα μέσω των επτά κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής την περίοδο της πανδημίας.
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων που θα καθορίζουν τους όρους και το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής των οφειλών από την επιστρεπτέα προκαταβολή. Η εξειδίκευση του πλαισίου αναμένεται να γίνει μετά το Πάσχα και στη συνέχεια η ΑΑΔΕ θα προχωρήσει στην σύνταξη του τελικού λογαριασμού για κάθε οφειλέτη o οποίος θα αναρτηθεί στους προσωπικούς λογαριασμούς στο Taxisnet.
Τα ποσά που καλούνται να επιστρέψουν οι δικαιούχοι είναι μειωμένα κατά 5,3 δις. ευρώ αφού από τα 8,3 δις. ευρώ που ήταν συνολικά οι ενισχύσεις από όλους τους κύκλους της επιστρεπτέας προκαταβολής θα πληρώσουν 3 δις. ευρώ.
Οι καταβολές θα αρχίσουν να τρέχουν από τέλη Μαΐου οπότε λήγει η προθεσμία για την εφάπαξ εξόφληση των οφειλών με έκπτωση 15% επί του συνολικού ποσού και από τα τέλη Ιουνίου για όλους τους υπόχρεους με την καταβολή της πρώτης από τις 96 μηνιαίες δόσεις έναντι των 60 που προέβλεπε η αρχική ρύθμιση.
Παραμένουν οι μειώσεις για την επιστροφή των ποσών των κρατικών δανείων, όπως η έκπτωση 15% για την εφάπαξ αποπληρωμή
Αυξάνονται οι δόσεις για την αποπληρωμή της επιστρεπτέας προκαταβολής, με το μέτρο να περιλαμβάνεται στο πακέτο παρεμβάσεων για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων το οποίο ανακοίνωσε προσφάτως η κυβέρνηση.
Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας αυξάνονται σε 96 από 60 οι δόσεις για την αποπληρωμή των επιστρεπτέων προκαταβολών.
Επιπλέον, διατηρούνται οι μειώσεις για την επιστροφή των ποσών των κρατικών δανείων, όπως η έκπτωση 15% για την εφάπαξ αποπληρωμή.
Όπως είπε ο κ. Σταϊκούρας, το κράτος χορήγησε δάνεια ύψους 8,3 δισ. ευρώ μέσω των «επιστρεπτέων προκαταβολών» και θα εισπράξει 3 δισ. ευρώ.
Η δέσμη μέτρων στήριξης
1. Αυξάνεται σημαντικά η επιδότηση του ηλεκτρικού ρεύματος, συνεχίζεται η επιδότηση του φυσικού αερίου και επιδοτούνται και επιχειρήσεις. Το κόστος για τον Απρίλιο είναι 640 εκατ. ευρώ.
2. Ενισχύονται πριν από το Πάσχα 1,4 εκατομμύρια ευάλωτα νοικοκυριά:
Χορηγείται επιπλέον 1,5 δόση επιδόματος παιδιού τον Απρίλιο
Χορηγείται επίδομα 200 ευρώ σε 677.000 χαμηλοσυνταξιούχους
Χορηγείται επίδομα 200 ευρώ σε 35.000 ανασφάλιστους υπερήλικες
Χορηγείται επίδομα 200 ευρώ στα ΑμεΑ
Χορηγείται διπλή δόση στους δικαιούχους του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.
Το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 324 εκατ. ευρώ.
3. Παρέχεται επιδότηση καυσίμου:
-Θα υπάρξει απευθείας επιδότηση καυσίμου για 3 μήνες σε φυσικά πρόσωπα και ελεύθερους επαγγελματίες με οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ. Θα επιδοτούνται 60 λίτρα καυσίμου ανά μήνα, με 0,22 ευρώ ανά λίτρο, ενώ για τις νησιωτικές περιοχές θα είναι 0,27 ευρώ ανά λίτρο. Ο υπουργός είπε ότι η μέση μηνιαία κατανάλωση είναι 54 λίτρα.
-Επιδοτείται απευθείας το πετρέλαιο κίνησης με 0,15 ευρώ ανά λίτρο.
-Χορηγείται τον Απρίλιο ενίσχυση 200 ευρώ στα ταξί.